@ OPEN SQCIETY JUSTICE INTTIATIVE

BOARD OF DIRECTORS
Patricia M. Wald, Chair
Thotas Carothers

Maja Earnusala

I 'Kavode FPayeesi
Anthony Lester QC

uan . Ménd
June 21, 2004 ! 13‘\ryeh Neicr

Diane F Qrenclicliee
Wikior Osiatyiski
Andris Snja
Flerman Sehwartz

VIA COURIER, FACSIMILE AND EMAIL rx:«*c,;;?ﬁxtxyr\%j f,fdiéfff
Mr. Germain Baricako

Secretary

African Commission on Human and Peoples’ Rights

Kairaba Avenue

Fajara

The Gambia

Re: Article 55 Communication against the Republic of Cameroon

for violations of Articles 1, 2,9 and 14 of the Charter

Dear Mr. Secretary:

The Open Society Justice Initiative requests that the Commission consider the following communication,
submitted on behalf of Pius Njawe Noumeni and Groupe Le Messager, and alleging multiple violations of

their rights under the African Charter on Human and Peoples® Rights.

The Open Society Justice Initiative is a program of the Open Society Institute that pursues law reform
activities grounded in the protection of human rights and principles of open societies. The Justice
Initiative is duly authorized by the Complainants to submit this communication, and maintain
correspondence with the Commission, on their behalf. Please find enclosed a letter of authority signed by

Mr. Njawe. Also enclosed under separate cover is an urgent request for provisional measures submitted

pursuant to Rule 111 of the Commission’s Rules of Procedure.

Complainants: Pius Njawé Noumeni and Groupe Le Messager

Name: Pius Njaweé Noumeni

The Dpen Socicty Justiee Infdiative s 4 jbint initntive of Open Society Inniiice, Mew York and Open Socicey Lastitnie, Baclpese,
A Wesi 30ih Swree, Mow York, New Yok TEQTS USA » Teli | (213) 3480600 o Pan T {2123 S98-9662
128 1Hh Seeesr, NW, Washingion, D.C, 20036, USA w Tels 1{202) 721-5600 & Faxa 1 (202 530-012%
Okiober G, 12, 111051 Budapest, Fluiagary 3 Teli (36-11 327-3100 » Faxp (+36-1) 327.3103%
Plot 126611, Amawon Sireae, OF Alvan Ikaka Way, Mairama, 10O, Box 11363, Garki GRO, Abuia, Nigeria g Tely (31234-9) 4133771 0 Faxy (#238-9) 4 133572

www.justiceinitiative, org



Page 2

Nationality: Cameroonian
Occupation:  Journalist, General Director of Groupe Le Messager
Date of birth:  March 4, 1957

Address: 266 Boulevard de la Liberte, Douala, Cameroon

Representative

Name: Open Society Justice Initiative

Address: 400 West 59" Street, New York, NY 10019, United States of America
Telephone: +1 212 548 0606

Fax: +1 212 548 4662

State Party:  The Republic of Cameroon

STATEMENT OF FACTS

I. We present {irst a summary of Cameroon’s laws and practices on licensing of broadcasters, followed
by an account of the Complainants® unsuccessful attempts to secure a radio license in Cameroon. We
have also enclosed a number of documents relevant to the case, in French original. A list of the

enclosed documents is provided in the Annex to this Communication.

Cameroon’s Broadeasting Laws and Practices

The Law

2. Cameroon had a state monopoly on radio and television broadcasting until 1990, when it passed a law
with the stated aim of liberalizing broadcasting, inter alia." Title IT[ of the law provides that
“audiovisual communication is free,” subject to the granting of a license. The law authorized the
Executive to adopt regulations on “the conditions and modalities of the allocation and use of

licenses,” in consultation with the National Communication Council (NCC) (art, 36.3).

3. The government of President Paul Biya took ten years to adopt the licensing regulations, effectively
putting the enforcement of the 1990 Law on hold and extending the state monopoly throughout the
1990s. In April 2000 the government issued a decree determining the conditions and procedures for

the establishment of private broadeasters.?

" Law (no. 90/052) on Freedom of Social Communication (hereinafter 1990 Law),

? Decree 2000/158 of April 3, 2000 (herginafter 2000 Decree).



Page 3

The Decree provides for renewable 5-year licenses for radio and 10-year licenses for television. The
licenses are to be issued “by a decision of the Minister in charge of communication, after a reasoned
opinion of the National Communication Council” (arts. 8-9). The license applications are to be first
reviewed by a “technical committee” chaired by the Minister of Communications and consisting of
representatives of some thirteen ministries and regulatory agencies (art, 13). The conclusions of the
technical committee are forwarded to the NCC, which should then arguably send its opinion to the
Minister (even though the Decree is silent as to what happens after the NCC receives the conclusions

of the technical committee).

The Minister of Communications has a maximum of six months to review a license application and
notify the applicant of the decision (art. 15.3). Neither the 1990 Law, nor the 2000 Decree establish
any substantive criteria to guide the Minister’s decisions whether to graat a license or not. If the
Minister’s decision is favorable, the Minister and the applicant negotiate the specific terms of the
license and the Minister issues “an authorization of installation.” The installed equipment is then
subjected to a technical control, after which the Minister issues the license (art. 18.3). The refusal of

the Minister to grant a license does not appear to be subject to judicial review.

The 2000 Decree included a transitional provision that gave all private broadcasters already in
operation three months to “conform with its provisions,” which was widely understood as requiring
them to apply for a license. It was not clear whether they would be allowed to continue broadcasting

pending the review of their license applications.

The Practice

7.

In practice, the government of Cameroon has largely ignored its own licensing laws. Fourteen years
after the passage of the ‘liberalizing’ 1990 Law, not a single private broadcaster in the country has
received a proper license by the Ministry of Communication (MinCom). The government has also
failed to set up a functioning National Communication Council.’ Using this as an excuse — even
though the NCC has a merely advisory role in the licensing scheme — the MinCom has developed,
without any legal basis, a practice of granting provisional authorizations or simply allocating
frequencies to broadcasters that it generally deems to be politically innocuous to the current

government. For example, a May 27, 2003 decision of the Minister of Communication allocated

* The Council, first appointed some 15 years ago, is virtually defunct, lts members are supposed to serve three-year
terms, but the membership has never been renewed since its ariginal constitution.



Page 4

frequencies fo fourteen radios in the capital Yaounde and ten radios in Douala without granting them
a proper Iiotf:nse.'i Being outside the law, these informal authorizations do not grant broadcasters any
of the rights, guarantees and legal certainties they are entitled to under the 1990 Law. They can be

revoked af any time.

In many other cases, however, the MinCom has routinely chosen to ignore license applications
altogether. A prominent example of the government’s treatment of independent broadcasters is the
case of Radio Veritas, the Douala-based radio of the Catholic Church. The Church applied for a
license in early 2001 but never received a response. Given the silence of the authorities, it started
broadcasting but was banned by the MinCom in November 2003 amid speculations that Cardinal
Christian Tumi of Douala, an outspoken critic of the government, might run against President Biya in
the upcoming presidential elections. Only after Cardinal Tumi publicly declared that he had no

intention of running did the MinCom grant Radio Veritas an authorization to operate.

The MinCom ignores key aspects of the regulatory framework even when it chooses to consider (as
opposed to ignore) license applications. For example, the 2000 Decree provides for the installment of
broadcasting equipment after the Minister has approved the license application and issued an
“Installment authorization.” MinCom, however, routinely requires applicants to purchase the
equipment and have it checked by its technicians before making the initial determination required by

article 15.3 of the Decree,

The Freedom FM Case

10. We turn now fo the facts related to the application of Le Messager Group for a radio license. Le

1.

Messager Group is headed by Pius Njawé, a Cameroonian journalist and one of the most prominent
activists for media freedom in Africa. In 1979, Njawe established Le Messager newspaper, which
continues to be the most outspoken and independent voice among the national media. Since 1990
Njawe has been arrested more than thirty times, forced into exile, and imprisoned three times for
weeks or months. Le Messager and its satirical sister, Ze Messager Popoli, have been banned and

seized, and their staff have been arrested and prosecuted, on numerous occasions.

In 1999 Le Messager Group, which is based in the country’s economic capital city of Douala, began
operating a small radio station. The following is a chronological account of the Group’s unsuccessful

attempts, over more than four years, to secure a license for the lawful operation of the radio.

* Decision no. 012.



Page 5

12.

13.

14.

15.

16.

In November 1999, Le Messager Group started the Radio Sawa broadcasts on the day of the 20™
anniversary of the foundation of Ze Messager newspaper. This was at about the same time other radio
stations had begun to appear in Yaounde, the capital, under conditions of a regulatory vacuum, The
police threatened Njawe with arrest and asked him to stop broadcasting. He was told by the
authorities that, even though the 1990 Law had liberalized broadcasting, no one could operate until
the government issued a decree to implement the Law. Njawe continued to broadcast nevertheless
until April 2000, arguing that the government could not deny the entire citizenry indefinitely the

ability to exercise their constitutional freedom of expression through the airwaves.

The government finally issued the implementing Decree on April 3, 2000, Rather than apply right
away for a license, Radio Sawa suspended broadceasting in order to obtain better equipment and a
more powerful transmitter; at the time they were using a 20KW transmitter. It took Le Messager more

than two years to collect sufficient funds to purchase new equipment.

On October 24, 2002, Njawé informed the Minister of Communications, Mr. Jacques Fame Ndongo,
of his intent to apply for a license soon as well as to resume broadcasting pending review of the
license application. The Minister encouraged Njawe to apply. They also discussed the orientation of

the radio, which Njawe explained would focus on “human development” issues.

On October 29, Le Messager Group filed a formal application for a radio license with the Minister of
Communications. The Minister asked his chief legal advisor to review the application and advise Le
Messager on the need for any clarifications. The legal advisor confirmed that the application appeared
complete, but refused to formally acknowledge receipt of the application. He only did that on

December 18, after several requests by Le Messager.

Pending review of the application, Le Messager started buying equipment and building studios for the
radio. It also decided to change the name of the radio to Freedom FM. On January 31, 2003, Njawe
wrote to the Minister to inform him of the name change as well as request that the radio be allocated
the 100.0 MHz frequency, as opposed to the 106.5 MHz frequency that was initially requested, which

had been seized in the meantime by another radio,




Page 6

17.

18.

19,

On February 7, a group of technicians from MinCom visited the premises of the radio and inspected
the equipment for four hours. They told the staff that Freedom FM had “the best equipment in
Douala.” On April 23, Le Messager wrote to the MinCom to inform them that the radio was ready to
start testing the equipment. On May 15, Le Messager started advertising in print media the beginning

of Freedom FM programs scheduled for May 24.

On May 21, 2003, almost seven months after the filing of the application, the Minister responded in
writing that “the actual state of the review of your [license application] does not allow us to authorize

you to start broadcasting.”

In the early morning of May 23, while Freedom FM had yet to start broadcasting, dozens of army,
police and gendarmerie forces, headed by the Douala police commissioner and an army general, took
over the Freedom FM building and sealed off the studios and transmission rooms. They claimed to be
acting pursuant to an order of Minister Fame Ndongo for the “banning”™ of Freedom FM because of

its “illegal exercising of the profession of audiovisual broadeaster.” The order was to be executed by

- the Secretary of State for the Defense and the General Representative for National Security in Douala.

20.

21.

Later in the day the new head of MinCom’s legal section arrived to personally serve the banning
order on Njaw¢, relaying to him the Minister’s message that “Freedom FM should not emit a single

sound” the next day. Freedom M remains off the air to date.

The station’s equipment remains sealed, as well. Since the insulation and air-conditioning of the
sealed rooms were unfinished on May 23, the equipment has been exposed for more than a year to
Douala’s rainy and super-humid weather, which is bound to cause serious damage to it. The
Complainants, however, have no access to the equipment and are unable to determine the precise

extent of the damage. The value of the equipment is about 60 million CFA francs (110,000 U.S.
dollars).

On May 26, in a meeting with MinCom staff requested by Njawe, the staff claimed initially that they
had never received the application filed on October 29, 2002, but were then forced to acknowledge
that it supposedly fell through the cracks due to a “malfunction of [their] services.” Minister Fame
Ndongo received Njawe for two hours, proposing to change the name and programming nature of the

radio. The Minister made it clear that Njawe would not be allowed to run a general current affairs

* “Interdiction’ in the French original. Decision (no. 023) of May 21, 2003,



Page 7

22,

23.

24,

radio. Njawe agreed to submit a new application for a Douala-based “urban development” radio under

the name of City FM.

On June 3, 2003, Le Messager filed amendments to the initial application, including a letter of
support from the Douala City Council for the new City FM concept. In the following weeks MinCom
told Le Messager that the Douala radio market was actually saturated and that City FM would have to
transmit from another location outside Douala. Njawe proposed two new sites 60km west of Douala,

The MinCom failed to respond.

On August 20, Njawe held a last meeting with the MinCom experts, who said they were still
reviewing the application and would be visiting the proposed sites soon. Asked to intervene to have

the equipment released, the MinCom staff promised to solve the matter within days,

Le Messager has not received any formal notification from MinCom regarding the outcome of its

license application. It has to date been denied all access to its seized equipment.

Court Proceedings — The Case Brought by Le Messager

25,

26.

27.

On September 4, 2003, Le Messager filed an action for emergency relief (refere d’hewre a heure)
against the Douala Representative for National Security {(agent of the central government), requesting
the removal of the seals and release of the equipment, under seal continuously since May 23, 2003.
The lawsuit argued that the sealing was without any legal basis and that Freedom FM had never

started broadcasting,.

The supposedly “urgent” hearing of the case, assigned to a judge of the Douala Court of First
Instance, was postponed nineteen times in the next four and a half months because of the government
side’s repeated failures to appear. Initially the judge set a September 20 deadline for the final
decision, but then decided on that date to re-open the debate and request the opinion of the public
prosecutor, a highly unusual measure in a private case like this, In the meantime, the MinCom was
granted leave to intervene in the case as interested party, arguing that the sealing of the equipment
was “a material act necessary to enforce a unilateral administrative act [the MinCom’s ban order].”
MinCom also argued that the Court of First Instance had no jurisdiction over the case, which should

be tried by an administrative tribunal.

In one of the final hearings the national police headquarters in Yaounde sent a representative to testify

that the police had suspicions that Le Messager was conspiring to use Freedom FM to overthrow the



Page §

government. The only attempt by the police representative to substantiate these outlandish allegations
was a statement that the radio’s “sophisticated equipment” could be programmed to enable radio

communication among a selected group of people (i.e. like walkie tatkie communication).

28. On January 26, 2004, heeding the MinCom’s suggestion, and after months of opened debate on the
merits, the court ruled that it was not competent to decide the case. The court took another three and a
half months, until mid-May 2004, to prepare and notify Le Messager of the written judgment, which
the Complainant needed to be able to appeal. Shortly afterwards, Le Messager appealed the ruling to
the Douala Court of Appeal, arguing that the case belongs to the civil jurisdiction. The Court of

Appeal has yet to set a date to hear the case.

The Criminal Case Against Njawé and Le Messager

29, On November 11, 2003, while the civil case was pending, Minister Fame Ndongo brought a criminal
action (citation directe) against Njawe and Le Messager for having illegally “created and operated”
an unlicensed broadcasting company by having “acquired and installed the technical materiel” for the
operation of Freedom FM, Invoking the 1990 Law, the Minister requested that Njawé and Le
Messager be fined 300,000 to 3 million CFA francs and that the equipment be seized. The lawsuit

also noted that Freedom M had never been granted a license.

30. The case is currently pending before Douala’s First Division Magistrate Court. The court held the
first hearing on April 22, 2004, after having postponed it half a dozen times because of the MinCom’s
failure to pay the court fees. On May 13 the case was reassigned without explanation to another judge
of the same court, who will have to restart the case from scratch. A June 10 hearing was again

postponed, with no reason provided.

ADMISSIBILITY OF THE COMMUNICATION

31. Article 56 of the African Charter requires authors of communications to exhaust any available local
remedies that are not “unduly prolonged.” This Commission has held that the requirement does not
apply where there are no remedies to be exhausted. Thus, in Civil Liberties Organization v. Nigeria,
which involved a number of detentions carried out under a special decree that specifically barred any
court challenges, the Commission held that the decree precluded access to any possible remedies

under national law and rendered the requirement inapplicable.® Similarly, complainants are not

§ Communication 67/91 (1993),



Page 9

required to exhaust discretionary or extraordinary remedies. In particular, the Commission has held
that “where the remedy is at the complete discretion of the executive, the existence of local remedies
is futile and to exhaust them would be ineffective.” The Commission has also lifted the exhaustion
requirement where the complainants had formal access to the courts, but the judicial proceedings
were sham, ineffective or excessively protracted. Thus, in an earlier communication against
Cameroon involving allegations of false imprisonment and miscarriage of justice by that state, the
Commission considered an appeal procedure that had been pending for twelve years to have been
“unduly prolonged.”® Similarly, in Modise v. Botswana, the complainant’s attempts over 16 years to
obtain judicial recognition of his citizenship had been repeatedly interrupted due to his multiple and
summary deportations from that country. The Commission held that the “national legal procedures

were willfully obstructed,” denying Modise any effective remedies.”

32. We submit that in this case domestic remedies are in part inexistent within Cameroon, and therefore

unavailable to the Complainants, and in part have been proven ineffective and “unduly prolonged.”

There Are No Effective Remedies Repgarding the Silent Rejection of the License Application

33. Le Messager applied for a radio license on October 29, 2002. The MinCom failed to notify Le
Messager of its decision regarding the application within the 6-month legal deadline and has
continued to ignore the application to date. Minister Fame Ndongo’s refusal to act on the application,
which amounts to a silent refusal to grant a license, is not subject to judicial review or any other
effective remedy within Cameroon. Neither of the ongoing proceedings in the Freedom FM case is

capable of producing effective remedies in this respect.'

34. Secondly, the local authorities have consistently refused to grant licenses to private radio broadcasters

in accordance with the 1990 Law, developing instead an entrenched and unlawful practice of issuing

7 Communication 78/92 Krishna Achuthan on behalf of Aleke Banda, Amnesty International on behalf of Orton and
Vera Chirwa v. Malawi (1994), para. 2. See also Communication 60/91 Constitutional Rights Project v. Nigeria
{1994) (involving a nonjudicial appeal o the state governor),

¥ Communication 59/91 Lowis Emgba Mekongo v. Cameroon (1994).
? Communication 97/93 John Modise v. Botswana (1997), para. 20,

% The Minister of Communications moved to ban Freedom FM, and then start a criminal case against Njawé and Le
Messager, after having engaged for months in intensive and ostensibly good faith negotiations with Le Messager.
The facts of the case leave little doubt that the Minister took the matter to court only as a pretext for continuing to
evade his legal responsibility to justify, in the first place, his denial of Le Messager's application. As submitted
below, there are strong reasons to believe that the Minister’s attitude is motivated by political and ideological bias
against Le Messager,



Page 10

35.

36.

temporary or informal authorizations that give broadcasters no legal recognition or certainty. The
Complainants are currently not in a position to challenge MinCom’s practice because they have not
been granted any form of authorization to broadcast. Even if they were to acquire standing to
challenge the practice, however, any such challenge would most likely lead to the permanent
revocation of any such authorization, considering MinCom’s history of complete discretion and
arbitrariness in this area. It is revealing that no holder of an informal authorization in Cameroon has

chosen to take this matter to the courts.

Victims of such violative administrative practices are not required to exhaust on-paper remedies if
Jjudicial or administrative challenges to those practices are likely to be ineffective or to subject the
victims to even greater abuse and harassment. Thus, the European Commission of Human Rights has
lifted the exhaustion requirement in cases where its strict application would subject the victims to
further violations of their rights, such as mistreatment in prison.'’ The Complainants in this case are
essentially in the same position, because of Cameroon’s policy of not granting licenses to private
broadcasters and the great likelihood that any challenges to that policy would result in further

retaliation by the government.

Thirdly, Cameroonian legislation grants the Minister of Communications unfettered discretion, and
no substantive guidance whatsoever, in making licensing decisions. Even assuming arguendo that the
Minister’s licensing decisions could be subject to some form of judicial review, the legal framework
provides no standards, and therefore gives applicants no basis, to chaltenge those decisions on their
merits. For this and other reasons, we submit that the Cameroonian licensing legislation is per se in
violation of Article 9 of the Charter (see below). Under these circumstances, only a domestic
constitutional challenge to the licensing laws could provide an effective remedy to the
Complainants.”” The Constitution of Cameroon grants the Constitutional Council the power to review

and strike down unconstitutional legislation. However, standing to bring actions before the

" Reed v. United Kingdom, 19 D.R. 113 (1979); Hilton v. United Kingdom, 4 D.R. 177 (1976),

12 See Lithgow v. United Kingdom, where the European Commission of Human Rights ruled that a regular judicial
appeal is not an effective remedy if the complaint relates to the law itself and the courts have no power to strike
down the law, 8 E.ILR.R 329 (1986); 42 D.R. 33, The European Coutt of Human Rights requires applicants, on the
other hand, to exhaust any constitutional review remedies that are available to them to challenge statutes or
administrative practices. See X v. Germany, 21 D.R, 176 (1980); and Castells v. Spain, 14 EFLR.R 445 (1992),
paras 24-32.



Page 11

37.

. . oo . . . 13 .
Constitutional Council is reserved to senior executive and elected officials.”” The Complainants have

no standing to challenge the constitutionality of the licensing laws.

In sum, there are no remedies available to the Complainants to challenge the Minister’s silent denial
of their license application and in any event, given the prevailing practice in the country and the lack
of substantive standards on licensing, any challenges to the Minister’s licensing decisions would be

ineffective.

Remedies Against Seizure of Le Messager’s Equipment Have Been “Unduly Prolonged”

38.

39,

40.

With respect to the seizure of Le Messager’s radio equipment, effectuated by the police through the
sealing off of the Freedom FM studios and premises, Le Messager’s urgent legal action has been
unduly and unreasonably delayed by the local courts, creating a strong presumption of political
interference, or at least deference. The Douala Court of First Instance took more than four months to
decide, in a supposedly urgent procedure, that it lacked jurisdiction to hear the case — even though
Jurisdiction is a preliminary matter that is typically decided before debate on the merits. The same
court took another three months to produce a written judgment, without which the Complainants
could not appeal. The Douala Court of Appeal has yet to set a date to begin hearing Le Messaget’s

appeal. In the meantime, the radio equipment of a US$110,000 value is deteriorating on a daily basis.

We therefore submit that judicial procedures for the protection of the Complainants’ property rights
over the equipment have been “unduly prolonged.” While the delays in this case are arguably shorter
than those in the Mekongo and Modise cases, they are nevertheless unreasonable and excessive in
view of the nature of the domestic proceedings and the rapid deterioration of the radio equipment,

which may become virtually worthless with every week that passes.

With respect to the requirements of Article 56{7) of the Charter, the present case has not been

submitted to, or settled by, any other international human rights mechanism.

* Only the President of the Republic, the President of the National Assembly, ihe President of the Senate, one-third
of the members of the National Assembly or one-third of the Senators may refer matters to the Constitutional
Council. Constitution of Camercon (as amended by Law No. 96-06 of 18 January 1996), art. 47.2; Law (no.
2004/004 of April 21, 2004) on the Organization and Operation of the Constitutional Council, art. 19.1.



Page 12

YIOLATIONS OF THE CHARTER

41. We submit that Cameroon has violated the Complainants’ freedom of expression under Article 9 of
the Charter, in conjunction with Article 1; their right, guaranteed by Article 2, to enjoy their Charter
rights and freedoms without discrimination; and their right to property guaranteed by Article 14 of the

Charter.

Yiolation of Article 9 (Free Expression) and Article 1 (Giving Effect to Rights) of the Charter

42. Article 9 of the Charter guarantees the right of every individual “to receive information” and to
“express and disseminate his opinions within the law.” Article 1 of the Charter requires States to give
effect to the rights and freedoms guaranteed by the Charter by adopting “legislative or other

measures.”

43. This Commission has expounded the general language of Article 9 in its 2002 Declaration of
Principles on Freedom of Expression in Africa, which reflects the status of international human rights

law in this area.'* Principle V [Private Broadcasting] of the Declaration provides:

1. States shall encourage a diverse, independent private broadcasting sector. A State monopoly over
broadcasting is not compatible with the right to freedom of expression,
2, The broadcast regulatory system shall encourage private and community broadeasting in accordance
with the following principles:
*  there shall be equitable allocation of frequencies between private broadeasting uses, both
commercial and community;
* anindependent regulatory body shall be responsible for issuing broadcasting licences and for
ensuring observance of licence conditions;
®*  licensing processes shall be fair and transparent, and shall seek to promote diversity in
broadeasting; and
* community broadcasting shall be promoted given its potential to broaden access by poor and

rural communities to the airwaves.

38. Principle V11 of the Declaration specifies the principles applicable to the legal status, appointment and
accountability of regulatory bodies for broadcast and telecommunications.'”> Cameroon’s laws and

practices on licensing of private broadcasters are incompatible with these principles.

" Adopted by the African Commission on Human and Peoples® Rights, meeting at its 32nd Ordinary Session,
in Banjul, The Gambia, from 17 to 23 October 2002 (hereinafter 2002 Declaration),

" Principle VII provides:



Page 13

Cameroon Had An Effective State Monopoly on Broadeasting Until April 2000

39.

40.

Groupe Le Messager established Radio Sawa and started broadcasting in November 1999. At the
time, the government maintained an effective state monopoly on broadcasting by virtue of its
deliberate failure to adopt the secondary legislation required to implement the liberalized regime of
the 1990 Law. Even though Le Messager continued to broadcast between November 1999 and April
2000, it did so in the face of government threats to prosecute its managers and confiscate its
equipment. These pressures constituted clear attempts to enforce the effective ban on private
broadcasting, amounting to interference with Le Messager’s freedom of expression guaranteed by
Article 9. In fact, the authorities could have quite possibly extended the ban indefinitely if Le
Messager and other Cameroonian broadcasters had not courageously insisted on exercising their

rights under the Constitution and the 1990 Law.

Principle V of the 2002 Declaration states in unambiguous terms that “state monopoly over
broadcasting is not compatible with the right to freedom of expression.” This general principle had
been clearly established in international human rights law while Cameroon continued to maintain the
effective monopoly. In the leading Informationsverein Lentia case, the European Court of Human
Rights (ECHR) reviewed challenges by a number of aspiring broadcasters against Austria’s state
broadcasting monopoly.'® Ruling against the monopoly, the ECHR rejected Austria’s arguments
based on spectrum limitations, economic interest and the need to promote pluralism in the sector.
While recognizing the State’s ultimate responsibility to ensure pluralism in broadcasting, the Court
noted that “[o]f all the means of ensuring that these values are respected, a public monopoly is the one
which imposes the greatest restrictions on the freedom of expression” and is therefore, absent an

especially pressing public interest, disproportionate and unnecessary in a democratic society."”

1. Any public authority that exercises powers in the areas of broadcast or telecommunications regulation
should be independent and adequately protected against interference, particularly of a political or economic
nature.

2. The appointments process for members of a regulatory body should be open and transparent, involve the
participation of civil society, and shall not be controlled by any particular political party.

3. Any public authority that exercises powers in the areas of broadeast or telecommunications should be
formally aceountable to the public through a multi-party body,

' Informationsverein Lentia and Others v. Austria, 17 EJLR.R 93 {1994).

7 Id., at para. 39,



Page 14

41. National courts in several countries have reached similar conclusions. The German Constitutional
Court has recognized, starting in the earty 1980s, that in a constitutional democracy private
broadcasting has a role to play that is complementary to the mission of the public broadcasting
system. As long as the public broadcaster is required to provide the public with comprehensive and
impartial information and balanced programming, private broadcasters can co-exist under less

restrictive state regulation.'®

42. More recently, the Supreme Court of Zimbabwe ruled that the Zimbabwe Broadcasting Corporation’s
statutory monopoly was inconsistent with the freedom of expression guarantees of the national
constitution.'” The same Court had earlier invalidated the monopely of the state-owned Posts and
Telecommunications Corporation to provide cellular telephony services, under challenge by a private
provider.® Referring to the principles developed by U.S. and other courts on freedom of

communication, Chief Justice Gubbay of Zimbabwe reached the following conclusion in Retrofit:

These cases ... underline the principle that restriction upon or interference with the means of
communication, whatever form it may take, abridges the guarantee of freedom of expression,
A fortiori any monopoly which has the effect, whatever its purpose, of hindering the right to

receive and impart ideas and information, violates the protection of that paramount right.'

43. Cameroon’s effective state manopoly on broadcasting, which ended only with the adoption of the

April 2000 Decree, violated Article 9 of the Charter.

Cameroon’s Licensing Regime Fails to Ensure Independence and Pluralism of Broadcasting

44, Under Principle V of the 2002 Declaration, one of the key preconditions for freedom and pluralism of
broadcasting is a statutory licensing system that is fair, transparent and insulated from political
interference. The institutional autonomy of the licensing authority is a critical requirement of such a

system. We submit that Cameroon’s licensing laws and practices are arbitrary and fail to meet these

standards.

%73 BVerfGE 118 (1986) (Fourth Television Case).
" Capital Radio (Pvt) Ltd, v. Minister of Information, 2000 ZLR 243 (8).
» Retrofit (Pvi) Lid v. Minister of Information [1996] 4 LRC 512,

2L fd, at 503. The Privy Council followed the same approach in Cable and Wireless v. Marpin (nvolving the

constitutionality of an exclusive license to provide telecommunications services in the Dominican Republic). 9
BHRC 486 (2000},



Page 15

45, First, the rules governing the licensing process are not set by the legislature through a law, but by an

executive decree. The 1990 Law delegated to the Executive the entire regulation of the “conditions

and modalities of allocation and exploitation of licenses” (art. 36.3). In addition, the 2000 Decree
regulates only the procedural aspecis of the licensing regime, setting no substantive limits whatsoever
on the discretion of the Minister of Communications. This is inconsistent with the basic principle of
international human rights law that restrictions on fundamental rights and freedoms, including
freedom of expression, must be set by law.* International and national tribunals have established that
this principle applies fully to the restrictions on expression imposed, by definition, by a broadcast

licensing regime.

46. Article 10.1 of the European Convention, for example, specifically authorizes states to regulate
“licensing of broadcasting, television or cinema enterprises.” This notwithstanding, the ECHR has
ruled that any licensing regime must meet the general test established by the second paragraph of
Article 10: licensing restrictions must be prescribed by law, have legitimate aims and be necessary in
a democratic society. The opposite interpretation “would lead to a result contrary to the object and

purpose of Article 10 taken as a whole,” in the words of the Court.®

47. National constitutional tribunals have established similar doctrines. The Italian Constitutional Court
has held that only parliamentary conirol can ensure the independence of radio and television,
rendering executive control of the sector unconstitutional.* The German Federal Constitutional Court
has ruled that, because of the essential importance of broadcasting as both a “medium” and a “factor”

in shaping public opinion, its regulation cannot be left to executive agencies:

[Freedom of broadcasting] requires that a system be created to ensure that the diversity of
existing opinions finds its greatest possible breadth and completeness through broadcasting . .
.. In order {o reach this goal the legislature must enact substantive, organizational and

procedural provisions designed to effectuate the function of broadcasting liberty.*

% See, inter alia, the International Covenant on Civil and Political Rights, art. 19.3; European Convention for the
Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, art, 10.2 (hereinafter European Convention); American
Convention on Human Rights, art. 13.2; read in conjunction with Articles 60 and 61 of the African Charter.

B Groppera Radio and Others v. Switzerland, 12 EHR.R, 321 (1990), para. 61.

 Judgment 225/1974 [1974] Giur, cost, 1775,

¥ 57 BVerfGE 295 (1981) (Third Television Case), as translated in Donald P. Kommets, The Constitutional
Jurisprudence of the Federal Republic of Germany, (2™ ed., 1997), p. 409.



Page 16

43.

49,

50.

The German Court went on to strike down a broadcasting statute because of its failure, inter alia, to
specify the procedures for license applications and the substantive standards to be used in deciding

whether to grant a license or not.”®

Cameroon’s licensing practices are even more problematic than its flawed legal framework. As
indicated above, the Minister of Communications has systematically refused to grant licenses to
private broadcasters in compliance with the 1990 Law and the 2000 Decree. The informal practice of
issuing simple authorizations to broadcast at designated frequencies, rather than full-fledged licenses,
has no basis in Cameroonian law and cannot therefore be considered a restriction of Article 9 that is

“prescribed by law.”

Secondly, the entity responsible for issuing broadcasting licenses, the Minister of Communication, is

not “an independent regulatory body” and is not “adequately protected against interference ... ofa

political nature.” The Minister is a member of the government appointed by the President of the
Republic, who is the head of the Executive branch, and serving at the President’s pleasure.” The
2000 Decree, an exccutive regulation, grants the Minister unfettered discretion to make licensing
decisions. Under the 1990 Law and the 2000 Decree, the Minister is to be advised in making
licensing decisions by the National Communication Council and a group of technical experts.” The
advisory role of the NCC, however, has been unavailable to the Minister for years due to that body’s
state of paralysis. The technical committee, on the other hand, is made up entirely of representatives
of executive agencies who serve in their official capacities and cannot be expected to be independent
of the government. In any event, the power to grant licenses rests ultimately with the Minister, and

the Minister alone.

In view of this arrangement, it is not surprising that the Minister’s licensing decisions are, in fact,
politically motivated. In the Freedom FM case, in particular, the Minister made it clear to Le

Messager that they would not be allowed to run a general current affairs radio because of their record

% 14, at 410,

T Constitution of Cameroon, art. 10.1.

* The group of experts should include one representative of each of the following institutions: the President’s
Oftice; the Prime Minister’s Office; the ministries responsible for finances, urban planning, telecommunications,
civil aviation, territorial administration, justice, defense and labor; the General Representative for National Security;
an inter-ministerial group overseeing telecommunications; and the Telecommunications Regulatory Agency. 2000
Decree, art. 13.1,



Page 17

of critical and independent-minded journalism. On one occasion during the license discussions,
Minister Fame Ndongo unambiguously told Complainant Njaw¢ that “Pius Njawé plus Freedom FM
equals a Molotov cocktail” in Cameroon. It was this aftitude that eventually forced Le Messager to

amend its initial request and apply instead for a Douala-focused urban development radio.

51. Cameroon’s licensing laws and practices leave the broadcasting sector at the mercy of the
government. The government has total control over access to the airwaves and is therefore able to
influence the content of what is, or what is not, broadcast. Individuals and groups, like Complainants
Njawe and Le Messager, who are likely to be critical or simply independent of the government are
denied access. This arrangement is antithetical to a free, independent and pluralistic system of
broadcasting, based on the concept of broadcasting as a public good rather than an instrument of
government self-promotion. In contrast, most democratic countries leave licensing decisions in the
hands of an independent authority that enjoys legal and structural protection from political
interference. In South Africa, for example, licenses are awarded by an independent regulatory
authority, whose members are appointed by the President, on the advice of the National Assembly.*
In practice, the National Assembly nominates the members based on the recommendations of an
independent panel that interviews candidates in public hearings. The law grants the authority
members profection from arbitrary removals and specifically guarantees their independence, “subject

only to the Constitution and the law.”™’

52. The German Constitutional Court has held that a law granting a Land (state) government unlimited
discretion in allocating licenses and frequencies is incompatible with freedom of expression under the
German Basic Law. This would open the door to improper state intetference with broadcasting
content, violating the rights of private broadcasters and undermining the constitutional principles of
balance and diversity in programming. The doctrine of broadeasting Staatsfreiheit (freedom from
state control) required that licenses be awarded by an autonomous entity that must follow detailed

statutory guidelines on the vetting of license applications.

 Independent Communications Authority of South Africa Act (No. 13 of 20003, section 5(1); available at
www.icasa.org.z.

* 1d., secs. 8 and 3(3).

3 Fourth Television Case, note 18 above, at 182-184.



Page 18

53.

54,

Thirdly, the licensing process in Camerooun is neither “fair” nor “transparent,” and fails to ensure

“diversity in broadcasting.” In law and in practice, the process suffers from systemic unfairness and

arbitrariness. In particular, the legal framework fails to determine the criteria for making licensing
decisions; the MinCom systematically fails to act on license applications within the legal deadline or
provide any reasons for its refusals to grant licenses; there are strong indications that licensing
decisions are politically motivated; and ultimately, refusals or silent refusals to grant licenses are not

subject to judicial review.

These practices are incompatible with Cameroon’s obligations under the Charter to ensure respect for
broadcasting freedom. In Communication Media Rights Agenda v. Nigeria, this Commission
reviewed the legality under the Charter of a similar registration and licensing regime for the print

media. Finding a violation of Article 9, the Commission noted with concern

the total discretion and finality of the decision of the registration board, which effectively
gives the government the power to prohibit publication of any newspapers or magazines they
chose. This invites censorship and seriously endangers the rights of the public to receive

information, protected by Article 9(1).*

55. Not unlike the Nigerian case, the MinCom’s total discretion and finality in deciding whether to grant

licenses to aspiring broadcasters gives the Cameroonian government the power to control what
information and ideas reach the public through the airwaves. Other international human rights bodies
have expressed similar concerns about arbitrary licensing practices. Thus, the U.N. Human Rights
Committee has criticized Lebanon for its lack of “reasonable and objective criteria for the award of
[radio and television] licenses.” The Committee recommended that Lebanon establish an independent
licensing authority with the power to grant licenses on the basis of such criteria.” In 2000 the
Committee expressed concern about the licensing regime in Kyrgyzstan, where an agency attached to
the Ministry of Justice had “wholly discretionary power to grant or deny licenses to radio and

television broadcasters.” Also in 2000, the Committee of Ministers of the Council of Europe noted

2 Media Rights Agenda and Constitutional Rights Project v. Nigeria, 31 October 1998, Communication Nos,
105/93, 128/94, 130/94 and 152/96, para. 57.

¥ Annual Report of the UN. Human Rights Committee, September 21, 1997, U.N. Doc. A/52/40.

* Concluding Observations on Kyrgyzstan’s Initial Report, July 24, 2000, U.N. Doc, CCPR/CO/69/KGZ, para. 21.



Page 19

56.

57.

in a recommendation to the member states that the “basic conditions and criteria governing the

granting and renewal of broadcasting licenses should be clearly defined in the law.**

The government’s direct control over the private entities’ entry into the broadcasting sector deserves
the closest scrutiny, especially in view of the critical importance of broadcasting for Africa’s
informed citizenries. As the preambie to the 2002 Declaration notes, the broadcast media has a
“capacity to reach a wide audience due to the comparatively low cost of receiving transmissions and
its ability to overcome barriers of illiteracy. ... [O]ral traditions, which are rooted in African cultures,
lend themselves particularly well to radio broadeasting,” It is for these reasons that undemocratic
governments strive to keep radio and television under close watch, and it is imperative, for those
same reasons, that they are forced to open up the airwaves to the widest possible range of freely

expressed views.

In sum, Cameroon’s licensing laws and practices fail to ensure independence and pluralism of
broadcasting and are therefore in violation of Atticle 9 of the Charter. By the same token, Cameroon
has also violated Article 1 of the Convention by virtue of its failure to adopt adequate “legislative or

other measures” to give effect to the rights guaranteed by Article 9 in the area of broadcasting,

Cameroon Has Violated the Complainants’ Rights Under Article 9 and Article 1 of the Charter

58.

59.

Between November 1999 and April 2000 the Complainants’ rights were violated by Cameroon’s
effective state monopoly over broadcasting and the government’s attempts to enforce the effective
ban on private broadcasting by ordering the closure of Radio Sawa and threatening to prosecute the

Complainants.

After October 24, 2002, the government treated Le Messager’s application for the Freedom FM
license with bad faith and arbitrariness, despite Freedom FM’s scrupulous compliance with legal
procedures. In particular, more than nineteen months after the submission of its license application,
Le Messager has not yet received a formal response or any reasons for the MinCom’s silent refusal to
grant them a license. The MinCom’s inaction leaves the Complainants in a legal limbo that
constitutes a continuous violation of their rights. Furthermore, by seizing .e Messager’s equipment
and instituting criminal proceedings against the group and its director, the authorities have provided

clear indications of their intent to continue to violate the Complainants’ rights.

* Recommendation (2000) 23 on the Independence and Functions of Regulatory Authorities for the Broadcasting
Sector, adopted December 20, 2000, Guideline 13.



Page 20

60. As the Inter-American Court of Human Rights has noted, “freedom of expression requires, in

6l.

principle, that the communication media are potentially open to all without discrimination or, more
precisely, that there be no individuals or groups that are excluded from access to such media.”™®
National and international tribunals have guaranteed such access to all media of mass communication,
including in the broadcast sector. In Benjamin v. Minister of Information and Broadcasting, the Privy
Council reviewed the lawfulness of the suspension of a current affairs radio program by the
government of Anguilla.”” The government claimed that there was no generalized right of access to
the radio and therefore the suspension did not infringe upon the free speech rights of the program host
or its listeners. The Privy Council rejected that argument, relying in part on the case law of the
European Commission of Human Rights, which had held that the “the denial of broadcasting time to
one or more specific groups or persons may, in particular circumstances, raise an issue under the [the
right to freedom of expression].”* The underlying principle was more recently formulated in the
Prolife Alliance case by Lord Hoffmann of the British House of Lords, who reasoned that Article 10
of the European Convention guaranteed a “right not to have one’s access to [broadcast] media denied

on discriminatory, arbitrary or unreasonable grounds.””

The facts and issues of the Freedom FM case are very similar to those in Observer Publications Lid.
v. Matthew, a case from Antigua and Barbuda on appeal to the Privy Council.*® Observer
Publications, a private company, applied for a radio license in March 1995, The Antiguan
government claimed first to be considering the application and requested additional information. In
Junte 1995, however, the applicant was told that the government had adopted a policy against
licensing private broadcasters, even though it had by that time granted a 25-year license to a private

radio managed by the Prime Minister and his family. Considering the government’s policy plainly

%6 Compulsory Membership in an Association Prescribed by Law for the Practice of Journalism, Advisory Opinion

0OC-5/85 of November 13, 1985, Series A, No.5 (1983), para. 34,

*7[20011 1 WLR 1040 (PC). The Judicial Committee of the Privy Council is the court of final appeal for the United

Kingdom’s overseas territories, as well as for a number of Commonwealth countries that continue to recognize its
appeal jurisdiction,

* X and Association Z. v. United Kingdom, 38 C.D. 86 (1971), para. 31,

“R. v British Broadcasting Corporation, ex parte Profife Alliance [2003] 2 WLR 1403 (HL), para. 58. The issue in
Prolife Alliance was one of denial of a private group’s access to already existing media (in this case the public
broadcaster). However, the principle established by the quoted national and international jurisprudence, including
that of the Inter-American Court and the House of Lords, applies generally to freedom of access to broadcasting,

% [2001] UKPC I1.



Page 21

62,

63,

unlawful, Observer Publications started broadcasting on September 1, 1996. The next day the police
served a search and seizure warrant at the radio, switching off its transmitter and seizing its
equipment. By the time of the Privy Council hearing in [ate 2000 the applicants were still being

denied a license.

The Privy Council noted that, under Antiguan law, a license application could be denied only for

technical reasons, such as spectrum saturation. Since no technical or indeed any other reasons had
been raised with respect to the application at issue, the denial violated the law and the applicant’s
constitutionally protected freedom of expression. The Privy Council held that the local courts had

erred in finding no constitutional violation:

[The lower court] cited authorities from a number of countries standing for the proposition
that no one has a right to a broadcasting license. As a general proposition that is unquestioned.
The airwaves are public property whose use has to be regulated and rationed in the general
interest. But none of the authorities supports any proposition that a broadcasting license may
be refused on grounds inconsistent with the Constitution or without any stated or apparent
grounds. ... [T]he right of freedom of communication is at the heart of this case. On the

evidence it has been denied without [any constitutional] justification.!!

Furthermore, the Council held that the seizure of the radio equipment had violated the applicant’s
constitutional rights to property and freedom from arbitrary searches and seizures: “the constitutional
invalidity of the refusal of the company’s application for a broadcasting license would itself
invalidate the warrant also.” The Council ordered that the applicant be granted a broadcasting license,

have the seized equipment returned and be allowed to claim damages from the government.*

The Observer Publication rationale is fully applicable in the current case. Like Observer Publications,
Le Messager was denied a license, “without any stated or apparent grounds,” for more than nineteen
months. Cameroon’s failure to ensure consideration of Le Messager’s application by an independent
authority, on the basis of clear, politically-blind criteria and transparent procedures established by law
constitutes a clear and persistent violation of the Complainants’ right to freedom of expression under

Article 9.

" 14, at paras 49, 53.

2 14, at para. 38, 54.



Page 22

64. The denial of Le Messager’s license application amounts to prior censorship. While Le Messager was

not automatically entitled to a license, Cameroon’s unjustified denial of its application precluded the
group’s access to broadcasting arbitrarily. Indeed, the MinCom’s statements, actions and inactions are
equivalent to a clear government policy that, because of its history of critical journalism, Le Messager
will never be granted a radio license. Under these circumstances, the banning of Freedom FM and the
seizure of its equipment have essentially the same censorial effect as the shutting down of a print
publication or the taking off-the-air of an already operating radio. By denying Le Messager access to
radio in a discriminatory and arbitrary fashion, Cameroon has impermissibly prevented them from
participating in the “marketplace of ideas” through the airwaves. This amounts to prior restraint of

legitimate communication,

65. Courts all over the democratic world have looked at prior restraints as the most insidious form of
government interference with freedom of expression. It has indeed been noted that “it is the chief
purpose of the guaranty [of free expression] to prevent previous restraints upon publication.”* The
United States Supreme Court eloquently described the exceptional nature of the threat posed by prior

restraints in Nebraska Press Association v. Stuart,

[P]rior restraints on speech and publication are the most serious and the least tolerable
infringement on [the right to freedom of expression]. A criminal penalty or a judgment in a
defamation case is subject to the whole panoply of protections afforded by deferring the
impact of the judgment until all avenues of appellate review have been exhausted. ... A prior
restraint, by contrast and by definition, has an immediate and irreversible sanction. If it can be
said that a threat of criminal or civil sanctions after publication ‘chills’ speech, prior restraint

“freezes’ it at least for the time.*

60. It is for these reasons that national and international courts have insisted that prior restraint is
immediately suspect and can be sustained only in the most exceptional circumstances. In the
renowned Peniagon Papers case, the 1.8, Supreme Court established that “any system of prior
restraints of expression [bears] a heavy presumption against its constitutional validity” and that the
government had to meet the “heavy burden of showing justification for the imposition of such a

restraint.”*

* Near v. Minnesota, 283 U.S, 697, at 713 (1931) (U.S. Supreme CL.),
* 427 1.8. 539, at 559 (1976).

 New York Times Co. v. United States, 403 U.S. 713, per curiam, at 714 (1971),



Page 23

67. The ECHR established a similar doctrine in the Spycatcher case:

{TThe dangers inherent in prior restraints are such that they call for the most careful scrutiny
... This is especially so as far as the press is concerned, for news is a perishable commodity
and to delay its publication, even for a short period, may well deprive it of all its value and

interest.*®

Furthermore, the ECHR has specifically recognized that the unjustified denial of registration to a

periodical amounts to prior restraint if registration is a condition for publication.”’

68. The principles summarized above have been primarily developed in the context of prior restraints
imposed on print media and other publications. However, their underlying rationale is fully applicable
to broadcasting. The common thread of the freedom of broadcasting jurisprudence referred to above -
including, among others, the Benjamin and Observer Publications judgments of the Privy Council —
is that a government should not be able to arbitrarily deny the citizenry access to the airwaves any
more than it can “freeze” expression in print or other traditional forms of communication,
Broadcasting is too essential a part of the modern “marketplace of ideas™ to leave control of its gates
to the unchecked discretion of government officials. Arbitrary licensing is to freedom of broadcasting
what blue-penciled censoring is to freedom of the press. Cameroon’s prior censoring of Le Messager

is arbitrary and hence a most serious and persistent violation of Article 9,

Violation of Article 14 (Right to Property) of the Charter

69. Article 14 guarantees the right to property. Any encroachments must be “in the interest of the public

need or in the general interest of the community and in accordance with the provisions of appropriate

laws.”

70. In addition to preventing the Complainants from operating the radio, the sealing off of the Freedom
FM equipment has deprived them of their right to have access to, maintain and dispose of their

property. In the meantime, the radio equipment, which is sensitive to humidity and other climate

% Observer and Guardian v United Kingdom, 14 EH.R.R. 84 (1991), para, 152,

Y Gaweda v. Poland, Judgment of March 14, 2002, Application No, 26229/95. The ECHR held in this case that a
registration regulation, as interpreted by the Polish courts, allowed for prior restraints on publication that were not
“prescribed by law,” in the meaning of Article 10.2 of the Buropean Convention.



Page 24

71.

72.

conditions, is likely to have suffered persistent deterioration due to the Complainants’ inability to
maintain it in appropriate conditions. In addition, Le Messager continues to pay rent on the sealed
premises where the equipment is located. The sealing of the radio equipment and the premises

constitutes therefore a clear encroachment on the Complainants’ right to property.

In Media Rights Agenda v. Nigeria, this Commission concluded that the sealing of the premises of
several publications without due process by the Nigerian government violated Article 14 of the

Charter:

Those affected were not previously accused in a court of law, of any wrongdoing. The right to
property necessarily includes a right to have access to property of one’s own and the right not
for one’s property to be removed. The Decrees which enabled these premises to be sealed up
and for publications to be seized cannot be said to be “appropriate” or in the interest of the

public or the community in general*®

The sealing of Le Messager’s equipment was similarly done in accordance with no “appropriate
laws™ and without any due process of law. As the Privy Council ruled in Observer Publications, the
unlawful denial of the license renders any measures aimed at enforcing the ban equally unlawful.
Furthermore, the authorities had no reason to seize the equipment because Freedom FM had not
started broadcasting and clearly expressed its intention not to do so until the issue of the license was
resolved. Under the circumstances of the continued violation of the Complainants’ rights under
Atticle 9, the persistent deterioration of the equipment and Le Messager’s continuing obligations to
pay rent for the sealed premises, as well as the failure of the Cameroonian courts to resolve the matter
with the promptness it requires, the continued seizure of the equipment and premises amounts to an
unreasonable and disproportionate encroachment upon the Complainants’ right to property. At the
same time, it constitutes a separate violation of Article 9 that is corollary to the violation perpetrated

through the arbitrary denial of Le Messager’s license application.
Y g pp

Violation of Article 2 (Non-discrimination) of the Charter

73.

Article 2 gnarantees the enjoyment of the Charter provisions, including freedom of expression,
“without distinction ... of political or other opinion.” The Cameroonian authorities have violated the
Complainants’ rights under Article 2 by rejecting their application for the Freedom FM license on the
specific basis that they would not be allowed to operate a current affairs radio that would cover and

comment on the general socio-political developments in the country. The Minister of Communication



Page 25

specifically hinted at Pius Njawe’s political and professional background as a reason for refusing to
license Freedom FM. The MinCom has ultimately refused to grant the Complainants a license even
for a radio that would primarily cover urban development issues. In view of these facts, which create
a strong presumption of political bias, it is incumbent upon the Cameroonian authorities to prove that

their decisions were not politically motivated.

OBJECT OF THE COMMUNICATION
74. In conclusion, and for the reasons outlined above, we respectfully request that the Commission:

a. hold that Cameroon’s laws and practices on licensing of private broadcasters, as well as its
silent refusal to grant Le Messager a radio license, violate Article 9 and Article 1 of the
Charter;

b. hold that Cameroon has violated the Complainants’ right to property under Article 14 of the
Charter;

c. hold that Cameroon has violated the Complainants’ right under Article 2 of the Charter to
enjoy freedom of expression without being subjected to politically-motivated discrimination;

d. request that Cameroon bring its broadcasting laws and practices in conformity with Article 9
of the Charter and this Commission’s Declaration of Principles on Freedom of Expression in
Africa; and

e. request that Cameroon pay appropriate compensation to the Complainants for the multiple

violations of their Charter rights and freedoms.
We remain ready to provide any clarifications the Commission may require.

Respectfully submitted,

nes A. Goldston

Ex¥¢utive Director

P
Datigh K. Pavli
Legal Officer

* Media Rights Agenda v. Nigeria, note 32 above, pata. 77.



Page 20

ANNEX:
LIST OF DOCUMENTS

Enclosed are copies of the following documents, in French original, unless otherwise indicated:

Legislation
1. Law on Freedom of Social Communication (no. 99/052 of December 19, 1990)
2. Decree 2000/158 of April 3, 2000

Documents related to the Freedom FM case

3. Cover letter of Le Messager’s license application to the MinCom (date stamped December 18,
2002)

4, Letter of Le Messager to MinCom’s Delegate for the Littoral Province, informing the Delegate
that Freedom FM was about to begin testing its equipment (dated April 23, 2003)

5. Decision no. 023 of the Minister of Communication imposing the ban on Freedom FM (dated
May 21, 2003)

6. Letter of Le Messager to the MinCom requesting the unsealing of the equipment (dated June 26,
2003)

7. Bailiff’s certified report (procés verbal de constar d 'huissier) regarding the conditions of the
sealed premises (dated July 3, 2003)

8. Letter of the Government Delegate for the City of Douala to the Minister of Communication,
informing him of the City’s support for the City FM application (dated August 19, 2003)

9. Summons (assignation) to the Provincial Delegate for National Security in the interim measures
proceedings (refere d'heure a heure) initiated by Le Messager (dated September 4, 2003)

10. Criminal action (citation directe) brought by the Minister of Communication against Pius Njawe
and Le Messager (dated November 13, 2003)

11. Letter of Mr. Njawe’s attorney to the Minister of Communication requesting that the MinCom
notify Le Messager of its overdue decision regarding the license application (dated May 24,
2004)

12. Statements of media freedom groups regarding the Freedom FM and similar cases (May-
December 2003) (in English}

13. Photographs of Freedom FM’s sealed premises (taken April 9, 2004)

14. Decision no. 012 of the Minister of Comumunication assigning frequencies {without granting

licenses) to several radio stations in Yaounde and Douala (dated May 27, 2003)



