
 

 

 

 

 
 

FOURTH SECTION 
 
 
 
 

CASE OF KASABOVA v. BULGARIA 
 

(Application no. 22385/03) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

JUDGMENT 
 
 
 

STRASBOURG 
 

19 April 2011 
 
 
 
 

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 
Convention. It may be subject to editorial revision. 





 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 1 

In the case of Kasabova v. Bulgaria, 
The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Chamber composed of: 
 Nicolas Bratza, President, 
 Lech Garlicki, 
 Ljiljana Mijović, 
 Sverre Erik Jebens, 
 Zdravka Kalaydjieva, 
 Nebojša Vučinić, 
 Vincent A. de Gaetano, judges, 
and Lawrence Early, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 29 March 2011, 
Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 22385/03) against the 
Republic of Bulgaria lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by a Bulgarian national, Ms Katya Georgieva Kasabova 
(“the applicant”), on 16 July 2003. 

2.  The applicant was represented by Mr A. Kashamov and 
Mr S. Terziyski, lawyers practising in Sofia. The Bulgarian Government 
(“the Government”) were represented by their Agent, Ms M. Dimova, of the 
Ministry of Justice. 

3.  The applicant alleged that her conviction and punishment for writing a 
newspaper article had been in breach of her right to freedom of expression, 
that the proceedings leading to her conviction had not been fair and had 
been in breach of the presumption of innocence, and that the amounts which 
she was ordered to pay as a result had been excessive. 

4.  On 16 June 2008 the President of the Fifth Section decided to give 
notice of the application to the Government. It was also decided to examine 
the merits of the application at the same time as its admissibility (Article 29 
§ 1 of the Convention), and to conduct the proceedings in the case 
simultaneously with those in Bozhkov v. Bulgaria (no. 3316/04) (Rule 42 
(former 43) § 2 of the Rules of Court). 

5.  The application was later transferred to the Fourth Section of the 
Court, following the re-composition of the Court’s sections on 1 February 
2011. 

6.  Third-party comments were received from two non-governmental 
organisations, Article 19 and Open Society Justice Initiative, which had 
been given leave by the President of the Fifth Section to intervene in the 



2 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

written procedure (Article 36 § 2 of the Convention and Rule 44 § 3 
(former 2) of the Rules). 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

A.  The applicant and the newspaper 

7.  The applicant, born in 1964, is a journalist by profession. Between 
1 August 2000 and 28 February 2001 she was employed at Compass, a 
leading daily newspaper in her hometown of Burgas. According to a 
certificate issued by her employer, in 2000 her gross monthly salary there 
was 190 Bulgarian levs (BGN), and in 2001 it rose to BGN 210. 

B.  Background to the case 

8.  In the Bulgarian education system, after the seventh or eighth grade, 
when pupils complete their primary education, they can continue either in 
an ordinary or in a specialised secondary school. The ordinary secondary 
schools’ curriculum does not usually involve the intensive teaching of a 
special subject such as mathematics, foreign languages or engineering. 
Enrolment in these schools is on the basis of documents only and does not 
typically present a problem. The curriculum of the specialised secondary 
schools does include the teaching of such subjects, and pupils are admitted 
to them exclusively on the basis of competitive examinations, which take 
place in June (the school year in Bulgaria starts on 15 September). Under 
regulations issued by the Ministry of Education and Science, pupils with 
certain medical conditions can be admitted to specialised secondary schools 
without an examination, as an exceptional measure. 

9.  On 5 May 2000 the head of the Burgas education inspectorate, a 
territorial division of the Ministry of Education and Science, appointed a 
commission to select for admission to specialised secondary schools pupils 
with certain chronic medical conditions or special educational needs. The 
commission’s members were four employees of the inspectorate, Ms T.K., 
Ms A.M., Mr R.E. and Mr G.D., and a paediatrician, Dr N.P. 

10.  On 12 June 2000 fourteen parents of children who were sitting 
competitive examinations to gain admission to specialised secondary 
schools wrote a letter to the Ministry of Education and Science. They said 
that one hundred and fifty-seven children had been admitted to specialised 



 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 3 

secondary schools in Burgas on the basis of a medical condition and not 
following a competitive examination. Most of those were apparently the 
children of medical doctors, paramedical staff and teachers. The parents 
complained that whereas they were paying thousands of levs for private 
preparatory lessons, certain pupils had been bragging that they would be 
admitted to the English Secondary School in Burgas in exchange for paying 
BGN 300; indeed, only a month later this had become a fact. They cited 
several examples of perfectly healthy children who had been diagnosed as 
suffering from serious chronic illnesses. They said that they were not 
blaming the admissions commission, which had merely been taking note of 
the prior conclusions of medical doctors and allocating the pupils to schools 
depending on the nature of their purported health problems. They insisted 
that the Ministry should set up a special commission to investigate. A 
number of parents subsequently staged daily public protests in front of the 
building of the Burgas education inspectorate. 

11.  Following this complaint, on 7 July 2000 the Minister of Education 
and Science appointed three officials from the Ministry to inspect the work 
of the admissions commission. Having done so between 10 and 14 July 
2000, the three officials produced a five-page report on 18 July 2000. The 
report, which was not made public, found that the commission had 
committed a number of violations of the school admissions regulations, 
such as admitting pupils who did not have the requisite medical conditions, 
making findings on the basis of invalid medical documents and poorly 
documenting its activities. It also said that there were indications that 
Dr N.P. had been forging documents. The report’s proposals included 
“imposing disciplinary punishments on the commission’s members, 
commensurate with the violations found and in line with the Labour Code”. 
On 25 September 2000 the Minister imposed on Ms T.K., Ms A.M., 
Mr R.E. and Mr G.D. the disciplinary punishment of a “warning of 
dismissal”, citing a number of violations and omissions in the school 
admissions procedures. 

12.  Some time after that the Burgas regional prosecutor’s office opened 
an inquiry concerning Ms T.K., Ms A.M., Mr R.E. and Mr G.D. On 
12 December 2002 it instituted a formal investigation against “the 
implicated officials of the education inspectorate” on suspicion of 
bribe-taking. In the course of this investigation the authorities interviewed 
the four officials, some parents who had complained to the Ministry of 
Education and Science and parents alleged to have given bribes to have their 
children admitted to specialised schools. On 28 October 2003 the 
prosecutor’s office decided to discontinue the investigation without bringing 
charges. It said that while the officials had indeed breached their duty and 
had been given a disciplinary punishment as a result, there was no evidence 
that they had done so as a result of bribe-taking. 



4 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

C.  The impugned article 

13.  The applicant learned about the story and decided to cover it in an 
article, which appeared on pages one and four of the 12 September 2000 
issue of Compass. It bore the headline “Corruption in Burgas education!”, 
the sub-headline “Four experts and a doctor sacked over bribes?” and the 
applicant’s byline, and read, in so far as relevant, as follows: 

“Four experts of the Burgas inspectorate of [the Ministry of Education and Science] 
will be sacked for corruption if [the Minister] heeds the findings made by his 
representatives after an inquiry conducted following a bribe-taking alert, a source 
from the inspectorate revealed yesterday. Last Thursday the investigators reported on 
their findings after a one-month investigation in Burgas, which included interviews 
with parents who had given money to have their children admitted to elite schools on 
the basis of false diagnoses. According to the uncorroborated information the matter 
concerns 40 boys and girls who got onto the lists despite having no right to benefit 
from the privilege under the Regulation on pupils with congenital and acquired 
diseases. For each child via the ‘alternative’ route the experts pocketed at least 
300 [United States] dollars. The sum total of the bribe is about 15,000 dollars, said the 
source. It is not clear how the string-pullers will be dealt with and whether they will 
now have to surrender their places to their genuinely sick peers, teachers commented. 

The experts incriminated in the corruption are [Mr R.E.], [Ms A.M.], [Mr G.D.] and 
[Ms T.K.] of the vocational education department. The commission, which consisted 
of five members including the doctor from the French Secondary School Dr [N.P.], 
deliberated in June. 

The doctor’s task was to present the findings of [a special medical commission in 
charge of assessing degrees of disability] at the deliberations and advise on which 
diagnoses corresponded to the rules. According to the four educationalists, the doctor 
should bear the whole responsibility because she misled them. For instance, she 
deliberately wrote ... ‘bronchial asthma’ instead of ‘chronic asthma’; by this means 
the children in respect of whom money was paid took the places of those truly 
deserving of the privilege. There were 20 candidates in respect of whom Dr [N.P.] 
declared that she was their general practitioner. They did not pass through the 
[above-mentioned special medical commission] at all, the other members assert. They 
accept blame only for having been too trusting and not having personally checked 
what was written in the minutes. After the alert the doctor was subjected to checks by 
the Health Ministry. If the allegations against her are confirmed she will lose the right 
to practise. According to unofficial information, Dr [N.P.] forged health records by 
using stamps from the First, Second and Third polyclinics. Yesterday the school 
doctor was not available for comment. 

It transpired that she never gave anybody her home address. For her part, during the 
investigation [Dr N.P.] said that she was innocent because the educationalists had 
deliberately withheld from her this year’s shortened list of illnesses. She had thus been 
acting under the old instructions. As this issue goes to press it is not clear what [the 
Minister] has decided for his Burgas staff. Here, employees of the head of the 
inspectorate, [Ms M.P.], insisted that she should be punished as well for failing to 
exercise due supervision. Twenty-four experts sent the Ministry a protest letter 
insisting that [Ms M.P.] be removed for incompetence. ...” 



 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 5 

14.  The same day Ms T.K., Ms A.M., Mr R.E. and Mr G.D. wrote to 
Compass denying the allegations against them, requesting that the applicant 
be punished and advising the newspaper that they intended to take legal 
action. 

15.  Two days later, on 14 September 2000, Compass ran a second article 
by the applicant. Its headline was “Education kickbacks affair confirmed” 
and its sub-headline read “Blue MP saves corruption suspects from 
sacking”. In that article the applicant reported on the comments of the head 
of the Burgas education inspectorate about the affair, the statements of 
Dr N.P., who denied any wrongdoing, and the reaction of Ms T.K., 
Ms A.M., Mr R.E. and Mr G.D. to her first article. 

16.  In a box appearing after the article the newspaper published the 
response of Ms T.K., Ms A.M., Mr R.E. and Mr G.D. It read as follows: 

“Rebuttal of the article ‘Corruption in Burgas education!’ published in issue 52 of 
Compass on 12 September 2000 

Dear Editors, 

We are seriously disturbed and appalled by the aforementioned article by a 
journalist on your paper, Ms K. Kasabova. The lady should be aware of the fact that 
such grave accusations should be published only when incontrovertible proof exists. 

We categorically maintain that the article is a libel which aims to injure the 
reputation of [the education inspectorate] of the [Ministry of Education and Science] 
and to deeply hurt our personal and professional dignity. 

We insist that Ms K. Kasabova be held accountable for the truthfulness of her 
allegations. We insist that Ms K. Kasabova publish the documents allegedly 
incriminating us in ‘taking 15,000 United States dollars’, or that the editors publish an 
apology on the same page of the newspaper! 

We advise you that we will protect our rights as civil servants and citizens by all 
lawful means.” 

17.  In an addendum appearing just below the box the applicant wrote: 

“Dear ladies and gentlemen educationalists, Please accept my apologies if I have 
offended you by imputing to you acts that you did not perpetrate. I sincerely wish you 
success in the difficult struggle to protect your rights as civil servants and citizens by 
all lawful means. I trust that this struggle will include efforts allowing truth and 
justice to prevail. 

Yours, Katya Kasabova” 

18.  On 7 October 2000 Compass published a third article written by the 
applicant, under the headline “Burgas no. 1 education chief removed” and 
with the sub-headline “Compass triggered inquiry with articles about 
bribes”. The article mainly reported on the dismissal of the head of the 
Burgas education inspectorate following the internal inquiry conducted by 



6 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

the Ministry of Education and Science. It also commented further on the 
improper school admissions affair. 

D.  The proceedings against the applicant 

1.  The proceedings before the Burgas District Court 

19.  On 7 December 2000 Ms T.K., Ms A.M., Mr R.E. and Mr G.D. 
lodged a criminal complaint against the applicant and the editor-in-chief of 
Compass with the Burgas District Court (Бургаски районен съд). They 
alleged that in her three articles the applicant had disseminated, and the 
editor had allowed to be disseminated, injurious statements of fact about 
them and had imputed an offence to them. More specifically, they took issue 
with the phrases “Four experts of the Burgas inspectorate of [the Ministry of 
Education and Science] will be sacked for corruption if [the Minister] heeds 
the findings made by his representatives after an inquiry conducted 
following a bribe-taking alert”; “[the admission of] their children ... to elite 
schools on the basis of false diagnoses”; “For each child admitted via the 
‘alternative’ route the experts pocketed at least 300 [United States] dollars. 
The sum total of the bribe is about 15,000 dollars” and “The experts 
incriminated in the corruption are [Mr R.E.], [Ms A.M.], [Mr G.D.] and 
[Ms T.K.] of the vocational education department”, as well as with some 
phrases contained in the articles published on 14 September and 7 October 
2000. In their view, by publishing these phrases the applicant and the editor 
had committed libel, contrary to Articles 147 § 1 and 148 § 2 of the 
Criminal Code (see paragraphs 35 and 36 below). They sought 
compensation in the amount of BGN 30,000. 

20.  In a subsequent filing the complainants specified that they sought 
BGN 5,000 each for non-pecuniary damage. On 22 February 2001 they 
withdrew their claims and the charges against the editor of Compass, but 
maintained the charges and claims against the applicant. 

21.  The trial took place on 9 March, 9 April, 28 May, 16 July and 
15 October 2001 and 13 February, 22 April and 10 May 2002. The court 
heard evidence from the applicant, the complainants and a number of 
witnesses called by both parties. On 9 April 2001 the applicant stated that 
she had the names of many parents who had paid money to obtain the 
admission of their children to specialised schools, but that none of them 
would come forward to testify about that for fear of jeopardising their 
children’s future. On 10 May 2002 a witness for the applicant who was a 
member of a local anti-corruption non-governmental organisation said that 
many parents had gone to him, and that he knew from friends and people 
working in the education inspectorate that amounts of the order of 
300 United States dollars (USD) were being taken for a child to be 
improperly admitted to a specialised school. Since he had known the 



 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 7 

applicant for years, he had passed that information on to her. He told her 
that ten or fifteen parents had confided that they had paid USD 300 each to 
a member of the commission, without identifying the member in question. 
However, he could not name those parents for obvious reasons. 

22.  On 25 July 2001 the applicant requested the withdrawal of the judge 
examining the case, citing her hostile and biased demeanour at trial, in 
particular towards witnesses called by the applicant, her refusal to allow the 
applicant to adduce evidence and use notes when testifying, and mistakes in 
the trial record. On 10 September 2001 the judge refused the request, saying 
that decisions whether or not to allow evidence depended on its 
admissibility and relevance, that the applicant could have sought the 
rectification of any mistakes in the trial record, that to allow the applicant to 
use notes when testifying would run counter to the rules of criminal 
procedure, and that the manner in which the evidence was assessed was 
reviewable on appeal and was not a ground for withdrawal. 

23.  In a judgment of 11 May 2002 the Burgas District Court found the 
applicant guilty of having, in the printed press, disseminated injurious 
statements of fact about, and imputed offences to Ms T.K., Ms A.M., 
Mr R.E. and Mr G.D., officials carrying out their duties, contrary to 
Article 148 §§ 1 (2) and (3) and 2 taken in conjunction with Article 147 § 1 
of the Criminal Code. It applied Article 78a of the Code (see paragraph 39 
below) and replaced the applicant’s criminal liability with four 
administrative fines of BGN 700 each. It also ordered the applicant to pay 
each of the complainants BGN 1,000 for non-pecuniary damage, dismissing 
the remainder of their claims, and awarded them BGN 312 in costs 
(BGN 12 for court fees and BGN 300 for lawyers’ fees). Lastly, it ordered 
the applicant to pay BGN 160 in court fees. The court described its findings 
of fact and held as follows: 

“In the course of the trial [the applicant] gave explanations. It should however be 
noted that in addition to being evidence the statements of the accused are also a means 
of defence. [The applicant] says that she conducted a journalistic inquiry which is 
governed by the unwritten rules of conscience and a moral duty to warn society. She 
had conversations with parents who claimed that some [pupils] had arranged for [their 
admission] by paying the commission. [For example, a pupil] had boasted that her 
father had paid [USD] 300 for her admission. At that point the Minister of Education 
had already ordered an inquiry into [such] allegations. [The applicant] does not 
indicate the names of the parents who gave her information about the payment of 
specific sums of money to the complainants for the improper admission of their 
children. Her assertions do not match the remaining evidence, namely [the testimony 
of a witness for the complainants and] the parents’ complaint to the Minister. The 
complaint says that ‘other pupils brag in their classes that for 300 dollars they will be 
admitted to the English Language Secondary School’, but does not specify to whom 
[this money] will be given. As regards [the above-mentioned pupil], it is mentioned 
that she was admitted with a diagnosis of ‘chronic pyelonephritis’ and kidney 
insufficiency although she is an active sportswoman, but this does not automatically 
lead to the conclusion that [her] father paid money to the commission. [A witness for 
the applicant] does not mention the name of a single parent who gave money to have 



8 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

his or her child admitted without an examination, and does not know who may have 
received such money. The article says ‘The sum total of the bribe is about 15,000 
dollars, said the source’. At trial [the applicant] testified that she arrived at this 
amount by multiplying 40 children by 300 dollars (the sum paid by the father of [the 
aforementioned pupil]), which came to about 15,000 dollars. 

[The applicant] maintains that another source was [the head of the Burgas education 
inspectorate], who had said ‘I will talk if the Minister allows it, I do not stand behind 
this number of 40, there may be more’. [This witness] occupied the post of head of 
[the Burgas inspectorate] from May to September [2000] and says that she did not 
meet [the applicant] before the publication of the article on 12 September 2000. 
However, even her [subsequent] statement does not contain allegations of corruption. 

In her explanations [the applicant] relies on [Dr N.P.’s] statements about 
individuals’ respective roles in the improper admissions process. [She alleged] that 
[Mr R.E., one of the complainants] had put the documents of the [above-mentioned 
pupil] before the commission and had said ‘She is to be admitted with no questions 
asked.’ There was also a child diagnosed with having one leg 3 cm shorter than the 
other who had excellent marks in sport. Blank forms with signatures and seals from 
various medical centres were available in case of need. When questioned at trial, 
[Dr N.P.] said that the documents of the [pupil diagnosed with chronic pyelonephritis] 
were left because the parents and the child were unable to appear in person, which 
was in any case not required. As regards the blank forms, there was one remaining 
from a previous year ... with an old seal and with no connection to the present 
commission. The foregoing cannot lead to the conclusion that the complainants have 
committed an offence under Article 301 [of the Criminal Code: bribe-taking]. 

[Under Article 147 § 2 of the Criminal Code,] the perpetrator is not punished if he 
or she proves the truthfulness of the injurious statements of fact disseminated or of the 
imputation of an offence. The law creates a rebuttable presumption that all injurious 
statements of fact are false and that all imputed offences have not been committed. 
That is, the burden of proving the truth [of these statements] lies with the accused. An 
author’s subjective certainty of the truthfulness of his or her assertions does not 
relieve him or her of liability; this certainty must be corroborated by objective facts. 
Neither the truthfulness of the injurious statements nor that of the imputation of an 
offence was established during the course of the trial. Article 147 § 2 cannot therefore 
be applied. 

The offence proscribed by Article 147 § 1 of the [Criminal Code] [seeks to protect] 
individuals’ reputation and public esteem. The opportunities to freely express 
opinions and to seek, receive and impart information are among the fundamental 
rights enshrined in the [Constitution]. Article 57 § 2 [of the Constitution] prohibits the 
abuse of rights or their exercise in a manner detrimental to the rights and the lawful 
interests of others. Articles 39 § 2 and 41 § 1 [of the Constitution] provide that the 
exercise of the right to express an opinion and the right to information must not be 
used to the detriment of the rights and reputation of others. The existence of the 
offence of defamation is a guarantee that the competing rights protected by the 
Constitution will not be flouted. The same limitation exists in Article 10 § 2 of the 
European Convention on Human Rights, which provides that the exercise of these 
freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may be subject to such 
formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and are 
necessary in a democratic society for the protection of the reputation or rights of 
others. 



 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 9 

The conduct element of the offence consisted in action. Both forms of the criminal 
act have been perpetrated: dissemination of untrue injurious statements of fact and 
imputation of an offence which has not been committed. 

The dissemination (bringing to the knowledge of third parties) occurred through an 
article published in issue 52 of Compass on 12 September 2000, under the headline 
‘Corruption in Burgas education!’ and the sub-heading ‘Four experts and a doctor 
sacked over bribes?’, reporting that ‘Four experts of the Burgas inspectorate of [the 
Ministry of Education and Science] will be sacked for corruption if [the Minister] 
heeds the findings made by his representatives after an inquiry conducted following a 
bribe-taking alert’, [and mentioning] ‘the children in respect of whom money was 
paid’. It was established that the internal inquiry was not carried out pursuant to an 
alert about bribe-taking by the commission, but in relation to breaches of [the school 
admission regulations]. The experts were simply taking note of the diagnoses already 
made by [specialised medical commissions in charge of assessing degrees of 
disability]. The [assertion] that they will be dismissed for corruption, and that the 
commission was checked up on following a bribe-taking alert is injurious. In her 
statement at trial [the applicant] says that before writing the article she did not 
acquaint herself with the parents’ complaint or with the report of the Ministry of 
Education’s internal inquiry. 

The defence objects that the statements of fact featuring in the article cannot be 
characterised as injurious because the matter involves proven wrongdoings: the word 
‘corruption’ as used in the article is not equivalent to bribe-taking, but rather implies 
the existence of serious violations in the admission of pupils. The court finds this 
argument unconvincing. [The article specifically says] not only that the [complainants 
would be] sacked, but [also] that the inspection [was carried out] following 
‘information about bribe-taking’. 

The imputation of an offence consists in the [applicant’s] allegations, made in an 
article published in issue 52 of Compass on 12 September 2000 under the headline 
‘Corruption in Burgas education!’, and the sub-headline ‘Four experts and a doctor 
sacked over bribes?’, stating: ‘For each child admitted via the ‘alternative’ route the 
experts pocketed at least 300 [United States] dollars. The sum total of the bribe is 
approximately 15,000 dollars, said the source’ [and] ‘The experts incriminated in the 
corruption are [Mr R.E.], [Ms A.M.], [Mr G.D.] and [Ms T.K.] of the vocational 
education department.’ 

The allegation concerned an offence under Article 301 [of the Criminal Code]. The 
above-mentioned evidence did not show that an offence under Article 301 of [the 
Code] – bribe-taking – had been committed. [A witness for the applicant] does not say 
which parent gave money to whom; in their letter to the Ministry of Science and 
Education ... the parents specifically wrote ‘We are not making any allegations against 
the commission of the [Ministry’s] regional inspectorate, as it merely notes down the 
conclusions of the [special medical commission] and assigns pupils with health 
problems to different schools depending on the type of illness’; [a further witness for 
the applicant] confirmed the contents of this letter. As regards the source mentioned in 
the quotation, at trial [the applicant] said that she had arrived at the sum of 15,000 
[United States] dollars by multiplying 40 children by 300 dollars, i.e. she was not 
quoting any source. It can be seen from [the Minister’s reply to a question in 
Parliament] that ‘the Ministry of Education and Science has received no reports 
naming officials alleged to have perpetrated acts of corruption, and we are therefore 
not in a position to refer the matter to the prosecuting authorities for investigation.’ 



10 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

Defamation is an offence requiring resultant harm. In the instant case this condition 
has been fulfilled, because third parties have learnt of the injurious statements and the 
imputed offence. 

The form of mens rea was direct intent... [The applicant] understood the anti-social 
character of her act, foresaw its dangerous consequences and wished them to occur. 
She was aware of the injurious character of what she wrote and knew that by imputing 
an offence to the complainants she would injure their reputation. She must have 
known that alongside her immediate purpose – informing society – she would bring 
about the anti-social result of impinging on another’s legal sphere by making 
discrediting allegations. 

[The applicant] has fulfilled the conduct and fault elements of the offence under 
Article 148 §§ 1 ([2]) and (3) and 2 in conjunction with Article 147 § 1 [of the 
Criminal Code] by 

1.   ... disseminating injurious statements of fact about, and imputing an offence to, 
[Ms T.K.], an official carrying out her duties, in the printed press. 

2.   ... disseminating injurious statements of fact about, and imputing an offence to, 
[Ms A.M.], an official carrying out her duties, in the printed press. 

3.   ...disseminating injurious statements of fact about, and imputing an offence to, 
[Mr R.E.], an official carrying out his duties, in the printed press. 

4.   ...disseminating injurious statements of fact about, and imputing an offence to, 
[Mr G.D.], an official carrying out his duties, in the printed press. 

DETERMINATION OF THE PUNISHMENT 

The [applicant’s] offence is punishable by a fine ranging from five to fifteen 
thousand levs and public reprimand. [The applicant] is an adult, has not been 
convicted of a publicly prosecutable offence, [and] there is no indication that she has 
ever [had a finding of criminal liability against her replaced under Article 78a of the 
Criminal Code]. In view of this, the court accepts that all the formal prerequisites are 
in place for it to apply the imperative rule of Article 78a and waive [the applicant’s] 
criminal liability, as the aims of the punishment [as defined in the Criminal Code] 
may be achieved through the [simple] imposition of an administrative penalty. 

In determining the quantum of the punishment – the fine – the court had regard to 
the gravity of the [applicant’s] act, her personality and her motivation [for committing 
the offence]. 

In view of the foregoing, the court considers that the aims of the punishment can be 
fully attained by imposing an administrative penalty in the form of a fine of BGN 700 
in respect of each of the offences. 

In assessing the dangerousness of the offence and of the offender the court had 
regard to [the applicant’s] criminal record – she has not been convicted –, the 
relatively serious nature of her offence, her motives and the character of her act, its 
consequences, [and her] degree of culpability. It therefore imposes an average penalty, 
[in view of] the balance of mitigating and aggravating factors. 



 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 11 

Concerning the civil claim: 

Each of the complainants claims BGN 5,000 in damages. Under section 45 of the 
[1951 Obligations and Contracts Act], a tort [consists in the] culpable commission of 
a wrongful act which causes damage. Seeing that the civil claim in the criminal 
proceedings has an accessory character and that [the applicant] has been found guilty 
of the offence proscribed by Article 148 §§ 1 ([2]) and (3) and 2 in conjunction with 
Article 147 of [the Criminal Code], all these elements are in place. 

The existence of damage stemming from the offence [of defamation] is an 
irrebuttable presumption and does not need to be proved. Evidence is only necessary 
in respect of the extent of the damage. 

[A witness for the complainants] testified that the publication had had negative 
effects on their mental state. They had found it hard to perform their jobs [and] their 
state of health had worsened. She knew the complainants as honest and decent people, 
good professionals who had a responsible attitude towards their work. [A second 
witness for the complainants] said that [they] had reacted forcefully because they 
wanted retribution. [A third witness for the complainants] knew [them] as honest 
people who had been depressed after [the publication of] the article, because their 
reputation had been brought down, they had felt ill and Mr G.D. had even taken sick 
leave. [According to a fourth witness for the complainants], ‘each one of them [had] 
suffered deeply as a result of [the] articles’. This testimony shows that the 
complainants have sustained pain and suffering. 

Section 52 of the [1951 Obligations and Contracts Act] says that the amount of 
compensation for non-pecuniary damage is to be determined by the court in equity. In 
view of the proven pain and suffering, the court finds that the equitable amount of 
compensation for non-pecuniary damage is BGN 1,000 for each of the complainants. 
It dismisses the remainder of the claims as unproven.” 

2.  The proceedings before the Burgas Regional Court 

24.  On 6 June 2002 the applicant appealed to the Burgas Regional Court 
(Бургаски окръжен съд), challenging the entirety of the lower court’s 
judgment. She asked the court to rehear her and all the witnesses. 

25.  On 10 June 2002 the complainants also appealed, contesting the 
quantum of the punishment and the amount of damages awarded. 

26.  On 2 September 2002 the court turned down the applicant’s request 
to rehear her and the witnesses, saying that all of them had already given 
evidence at trial, and that the applicant did not specifically argue that any 
procedural violations had taken place or that any facts remained unclear. 

27.  The court heard the appeal on 20 December 2002. The complainants 
partly withdrew their claims, stating that although in their initial complaint 
they had also referred to the applicant’s second and third articles (see 
paragraphs 15 and 18 above), they no longer maintained their grievances in 
respect of them. They also specified that they sought BGN 3,000 each. The 
court accordingly discontinued the proceedings in respect of the dropped 
charges and allowed the amendment of the civil claim; it also heard the 



12 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

parties’ closing arguments. Counsel for the applicant produced a brief 
prepared by Article 19, an international non-governmental organisation 
defending freedom of speech. The court refused to admit it to the file. It 
admitted in evidence a certificate issued by the Burgas prosecuting 
authorities stating that criminal proceedings had been instituted against 
officials of the regional inspectorate of the Ministry of Education and 
Science following allegations of bribe-taking (see paragraph 12 above). 

28.  In a brief filed on 27 December 2002 and largely coinciding with his 
oral arguments at the hearing, counsel for the applicant cited a number of 
this Court’s judgments and argued that the Burgas District Court had erred 
by concentrating solely on the acts alleged against the complainants and, 
accordingly, on the availability of sufficient proof of bribe-taking. If it had 
read and analysed properly the full text of the article – which contained 
many phrases removing certainty from the allegations and distancing the 
applicant from them – it would have found that she had not asserted that 
bribe-taking had taken place. Moreover, the court had ruled ultra petita, as, 
in finding the article defamatory, it had relied on a phrase not pleaded by the 
complainants – “the children in respect of whom money was paid”. It had 
also erred by holding that the applicant had perpetrated both forms of 
defamation – disseminating injurious statements of fact and imputing an 
offence –, and by holding that speculating about a future event – the 
dismissal – could amount to an allegation of fact. Furthermore, the facts 
asserted by the applicant – the existence of signs of bribe-taking – were true. 
An internal inquiry had indeed taken place. It had found that numerous 
serious violations had occurred which could hardly be explained by 
professional negligence alone. There were indications that parents had given 
money to obtain admission for their children. While all of these indeed 
constituted only prima facie evidence of bribe-taking, this was all the 
applicant had claimed. She had acted in good faith, checking her sources. 
Although she had been aware that she might upset certain people, she had 
decided to go to print in the best interests of the children who had not been 
admitted. She had done so in an urgent situation, going to press only three 
days before the start of the school year. She had made public a story which 
was the subject of lively discussion in the town, and had achieved a positive 
effect, preventing future instances of corruption. The court had to take into 
account all these factors and assess the necessity of the interference with the 
applicant’s freedom of expression in concreto. 

29.  In a final judgment of 17 January 2003 the Burgas Regional Court 
upheld the applicant’s conviction and sentence. It found that the lower court 
had erroneously failed to rule on the charges relating to the two articles of 
14 September and 7 October 2000, but that the complainants’ withdrawal of 
these charges had made the error good and had obviated the need to correct 
it. It also found that, because of the partial withdrawal of the charges and the 
related reduction and detailing of the complainants’ damages claims, there 



 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 13 

was no need for it to rectify the lower court’s failure to determine which 
part of the damages was awarded in respect of which article. The court 
continued: 

“Having fully reviewed [the lower court’s] judgment ... [this court] finds that the 
appeals are ILL-FOUNDED. 

The overall assessment of the oral and written evidence gathered by the [lower 
court] confirms the facts as set out in detail in [its] judgment... 

... 

In reviewing [the applicant’s] act, which consisted in the writing of the [impugned 
article], [the lower court] correctly held that [her offence] was committed by action. 
[She] fulfilled the conduct elements of both forms of the offence of defamation, as in 
her article she disseminated the injurious untrue statement of fact ... that the persons 
named in the article – the four complainants – ‘WILL BE SACKED FOR 
CORRUPTION’ and at the same time imputed to them an offence which they had not 
committed, telling her readers that ‘FOR EACH CHILD ADMITTED VIA THE 
‘ALTERNATIVE’ ROUTE THE EXPERTS POCKETED AT LEAST 300 [UNITED 
STATES] DOLLARS. THE SUM TOTAL OF THE BRIBE IS ABOUT 15,000 
DOLLARS ... THE EXPERTS INCRIMINATED IN THE CORRUPTION ARE 
[MR R.E.], [MS A.M.], [MR G.D.] AND [MS T.K.]’. It is true that ... in its reasons ... 
[the lower court], citing the article, also mentioned the phrase ‘the children in respect 
of whom money was paid’. This does not however mean that [the lower court] 
ventured outside the [charges brought by the complainants], relying on a phrase which 
[the latter did not find fault with], as incorrectly argued by the defence. If [the lower 
court] had relied on this phrase it would have found the applicant criminally liable for 
it. [However, it can be seen from its reasoning] that it held that the injurious statement 
of fact was ‘the [assertion] that they would be dismissed for corruption, and that the 
commission was checked on following a bribe-taking alert. [The lower court did not 
find] the phrase ‘the children in respect of whom money was paid’ to amount to an 
injurious assertion of fact or an imputation of an offence, and the objection in this 
regard is unfounded. 

The argument of the defence that the phrase ‘will be sacked for corruption’ concerns 
an uncertain future event and not a fact, and that, accordingly, it cannot amount to 
defamation is groundless. Analysis of the impugned phrases shows that the 
complainants’ supposed impending dismissal for being corrupt (which is asserted as a 
fact) is an injurious statement because it affects their personalities and is liable to 
tarnish their reputations. The legal conclusions would be completely different if [the 
applicant] had merely stated ‘they will be sacked’ without mentioning the specific 
reason for that, namely corruption. This word undoubtedly refers to the complainants’ 
conduct and attributes negative qualities to them, characterising them negatively in 
their capacity as individuals and public officials. [The applicant], in her capacity as 
the author of the article, told the readers of the newspaper that the impending 
dismissal of the complainants was on account of corruption, which was presented as a 
fact in the article, that is, as something that had already happened, something real. It is 
exactly this which makes the news of their future dismissal injurious. Moreover, from 
a legal viewpoint, future events as well as negative facts in which an event is lacking 
are nonetheless facts. The use of the future tense does not therefore exculpate [the 
applicant], but should rather be taken as a mitigating circumstance, justifying a lesser 
penalty... Undoubtedly the negative consequences flowing from the defamatory 



14 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

assertion of a future dismissal (as stated in the article) are less than those flowing from 
a dismissal already carried out for corruption. However, in both cases the author 
undermines the good name of the person and their positive reputation. For similar 
reasons, the criminal nature of the act depends little on whether [the applicant] used 
the expression ‘accused of corruption’ or ‘corrupt’. The opinion of the defence that an 
allegation is defamatory, that is, capable of damaging the victims’ reputations only in 
the latter case is not shared by [this court]. 

With the second impugned phrase [the applicant] imputed to the complainants an 
identifiable serious intentional offence, namely bribe-taking (Article 301 et seq. [of 
the Criminal Code]). [The lower court], in line with the established case-law and the 
prevailing morality, correctly found that this also characterises negatively the 
personalities of the complainants. As a rule, an offence, as an antisocial, guilty and 
punishable act, ... is in all cases reprehensible from a moral viewpoint and without 
exception reflects negatively on the personality of its perpetrator. For this reason, [the 
applicant’s] assertion that as a result of a bribe the complainants received about 
15,000 dollars categorically affects their good names and dignity as citizens and 
professionals. It was thus properly characterised as defamatory by [the lower court]. 
The argument of the defence that the impugned article did not contain allegations that 
the complainants had accepted bribes was correctly rejected as unfounded by [the 
lower court]. In the article [the applicant] unequivocally explained to readers the 
reason for and the amount of the bribe, specifying that ‘for each child admitted via the 
‘alternative’ route the experts pocketed at least 300 dollars. The sum total of the bribe 
is about 15,000 dollars’. 

As to the [applicant’s] defence that the information in the article was true, the court 
finds this defence untenable. No evidence proving in an incontrovertible manner the 
truth of the injurious assertion that the complainants would be dismissed for 
corruption has been gathered, either by the [lower court] or before the adoption of 
[this court’s] judgment. The [four orders] of 25 September 2000 show that the 
complainants were indeed disciplined after the publication of the article. However, 
they were not dismissed but merely given a warning of dismissal, which is obviously 
not the same thing. There is no indication whatsoever that their dismissal was 
proposed or discussed. They were penalised for the numerous violations committed by 
them in the course of their work as members of the commission for assigning pupils 
with chronic illnesses and/or special educational needs to specialised secondary 
schools, not for engaging in corrupt practices. It has not been established that the 
complainants committed the offence of bribe-taking. For this reason, the [lower court] 
correctly refused to apply Article 147 § 2 [of the Criminal Code]. This provision 
states that [persons making allegedly defamatory allegations] are not to be punished if 
they prove the truth of the injurious statements or the imputation of an offence. In 
view of the presumption of innocence [enshrined in the Constitution and the Criminal 
Code], and in the absence of a final conviction establishing that the complainants 
committed the offence of bribe-taking, the [lower court’s] conclusion that the 
prerequisites of Article 147 § 2 ... have not been met is correct and lawful. Only a 
final conviction is capable of establishing the truth of [the applicant’s] assertion that 
the complainants committed the offence of bribe-taking. 

In view of its duty ... to gather not only incriminating, but also exculpating and 
mitigating evidence, [the lower court] reviewed the availability of information to the 
effect that the complainants had committed the imputed offence, that is, taken bribes. 
This approach by [the lower court] was in [the applicant’s] interest, in view of the rule 
embodied in Article 147 § 2 [of the Code]. The defence is therefore mistaken in its 



 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 15 

belief that [the lower court] erred by examining the complainants’ acts. [That court] 
also discussed in detail [the applicant’s] act and, as can be seen from the operative 
provisions of its judgment, correctly found that her acts, and not those of the 
complainants as incorrectly argued by the defence, were the subject-matter of the 
case. 

[A certificate issued] by the Burgas regional prosecutor’s office ... shows that [this 
office] opened [an inquiry] into the unlawful admission of pupils ... by a commission 
of the [Burgas regional inspectorate of the Ministry of Education and Science] during 
the 2001/02 school year. After completing the inquiry [the prosecuting authorities] 
instituted [a criminal investigation] against officials of [the inspectorate] suspected of 
having taken bribes... However, the certificate does not say whether these officials 
were the complainants. [In any event,] this does not alter [the lower court’s] 
conclusion that [the applicant’s] act was contrary to Article 148 §§ 1 (2) and (3) and 2 
in conjunction with Article 147 § 1 [of the Criminal Code], a conclusion which is 
fully shared by [this court]. Even if it were to be assumed that these criminal 
proceedings for bribery were directed against the complainants in their capacity as 
members and ... chairman of the commission ..., this fact alone is not enough to rebut 
the presumption of innocence and establish the truth of the injurious statements and 
the imputation of an offence, because the conclusion of these criminal proceedings by 
a final conviction of the four complainants of the offence of bribery is an uncertain 
future event. It is not disputed between the parties that at the time of the adoption of 
[this court’s] judgment the criminal proceedings against the complainants are pending 
at the pre-trial stage. The ongoing nature of the investigation does not constitute 
grounds for adjourning the instant case until its completion, in view of the legal 
time-limits for concluding the criminal proceedings, which, if excessive in length, 
may engender a real risk that the absolute limitation period for prosecuting [the 
applicant] will expire. An adjournment of the case is therefore unacceptable, because 
it would deprive the complainants of the right to obtain a judicial determination of the 
charges levelled by them owing to the expiry of the limitation period for prosecuting 
the offence [allegedly] committed by [the applicant]. Nor do the criminal proceedings 
pending against the complainants constitute grounds for staying the proceedings in the 
instant case, although the outcome of the investigation concerning them is of great 
importance for [the applicant’s] liability and the application of Article 147 § 2 [of the 
Criminal Code]. The court may stay a criminal case only in a limited number of 
situations [envisaged by the Code of Criminal Procedure]. The existence of a criminal 
investigation against the complainants, the outcome of which is determinative for the 
resolution of the present case, is not such a situation. There are, then, no grounds for 
staying the proceedings in the instant case pending completion of the criminal 
proceedings against the complainants. It follows that, in so far as it has not been 
properly established that the complainants committed the imputed corrupt acts, [this 
court] endorses [the lower court’s] conclusion that [the applicant’s] act amounted to 
defamation contrary to Article 148 §§ 1 (2) and (3) and 2 in conjunction with 
Article 147 § 1 [of the Criminal Code]. 

It is conceivable that the criminal proceedings against the complainants may end in 
a final conviction... [Their conviction] would undoubtedly establish the truth of the 
injurious statements disseminated and of the imputation of an offence, as required 
under Article 147 § 2 [of the Criminal Code]. If that were to happen, [the applicant] 
could request the proceedings to be reopened and [the judgments against her] to be set 
aside, relying on the existence of a new fact which was not known to [the courts 
trying her case]. For these reasons, the information in the certificate issued by the 
prosecuting authorities is only an indication that there were grounds for investigating 



16 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

officials of the [regional inspectorate of the Ministry of Education and Science] for 
corruption, but it by no means disproves the charge that the injurious statements and 
the imputation of an offence were false. The defence’s contention that the proving of 
the injurious statements obeys the normal rules on distribution of the burden of proof 
in criminal proceedings is incorrect and illogical precisely because of the 
complainants’ interest in proving their charge. Article 83 §§ 1 and 2 [of the Code of 
Criminal Procedure] provides that the burden of proof ... is on the private prosecuting 
party. [The applicant] is not required to prove her innocence. However, in the 
circumstances, seeing that the complainants have no interest in triggering the 
application of Article 147 § 2 [of the Criminal Code], because this would lead to the 
non-imposition of the punishment they seek, it has to be accepted that the burden of 
proof shifts to [the applicant]. [The lower court’s] conclusions on this point are 
correct. Of course, ... [the applicant] does not have the onus of proving the charges, 
but merely the existence of the prerequisites for not punishing her under Article 147 
§ 2 [of the Criminal Code]. The burden of proving the charges rests with the 
complainants. 

As to [the applicant’s] objection that [she acted without mens rea], [this court] 
accepts the defence’s argument that [the applicant] did not act with direct intent to 
defame the complainants ... as incorrectly held by [the lower court]. However, as a 
whole the objection that she acted without mens rea and thus did not commit an 
offence is groundless. In reply to the complainants’ rebuttal of the article, published in 
Compass on 14 September 2000, in the same issue of the newspaper [the applicant] 
wrote a note in her capacity as the article’s author. Part of the content of this note: 
‘Dear ladies and gentlemen educationalists, please accept my apologies if I have 
offended you by imputing to you acts that you did not perpetrate’, as well as [the 
applicant’s] explanation [at trial] that she did not write the article with the intention of 
offending anyone, lead the court to accept that [she] perpetrated the offence with 
oblique intent... She was aware of the anti-social character of her act. She foresaw its 
harmful consequences, namely that the newspaper’s readers would learn of her 
assertions that the complainants were to be dismissed for corruption and about the 
offence of bribery imputed to them, which would inevitably negatively affect their 
reputations. [The applicant] did not wish these harmful consequences to occur as a 
direct result of her act. However, in pursuing her direct, and in principle noble, goal 
not to allow children to suffer detriment in the process of applying for admission to 
elite secondary schools, she knowingly accepted that these consequences would 
inevitably occur. This positive attitude towards the result of the offence makes her act 
unlawful. 

In order not to have the intention of committing defamation, the accused must be 
certain, on the basis of objective facts, that the injurious statements or the imputation 
are true. The information contained in the testimony of [a witness for the applicant] 
and the article in the issue of Sega1 of 11 September 2000 under the headline ‘Bribes 
scandal in Burgas secondary schools’2..., in which the complainants are accused of 
corruption, is not based on such objective facts. It could not give [the applicant] a 
justified assurance that the injurious statements and the imputation were true. [The 
lower court] remarked correctly that not a single parent or pupil who gave such 
information to the applicant had been named. The [above-mentioned witness for the 
applicant] does not say which parents of children who were denied admission 

                                                 
1.  A national daily newspaper 
2.  See paragraph 12 of the Court’s judgment in the case of Bozhkov v. Bulgaria 
(no. 3316/04, 19 April 2011). 



 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 17 

complained to him that ‘sums of 300 [United States] dollars were pocketed to allow in 
[healthy] children instead of sick ones’ ... Contrary to her assertions, [the applicant] 
did not carry out a proper journalistic inquiry before drafting her article. [Her 
assertions] that she received the information from the parents of children who were 
not admitted (which were not corroborated by the testimony of any parent) and that 
the information in the article ... in the 11 September 2000 issue of Sega confirmed the 
allegations in the impugned article do not lend support to [her] argument that she 
‘complied with all possible requirements of good-faith journalism’. In accordance 
with the principle that journalists have to be objective, proper journalistic inquiry 
requires them to check the reliability of their sources. In the instant case, [the 
applicant] could have asked the [Ministry of Education and Science] about the reasons 
behind and the content of the [parents’] letter mentioned in the article in Sega. 
Counsel for [the applicant] mistakenly objects that [she] had not been made aware that 
[the Ministry] had received an alert from protesting parents. In line seven of the 
impugned article [the applicant] pointed out that [the Ministry’s internal inquiry] had 
been ordered by [the Minister] pursuant to ‘an ALERT concerning bribe-taking’. She 
was obviously aware of an alert (a letter) received by [the Ministry]. There is no 
indication in the case file that any of the protesting parents or children with whom [the 
applicant] claims she conversed many times said that the complainants had engaged in 
corrupt acts. If [the applicant] had checked what alert had been received by [the 
Ministry] and the exact reason why [the Minister] had ordered an [internal inquiry], 
she would have no doubt reached a different conclusion. The protesting parents 
complained about ‘the ruthless race between doctors to earn more money by giving 
false diagnoses to minors applying for admission to secondary schools’ ... It is not 
disputed that none of the complainants is a medical doctor. Clearly, then, the protests 
were directed against the actions of the doctors, not against those of the commission 
of which the four complainants were members. No complaints of corrupt acts on the 
part of the complainants from parents, pupils or officials were received by [the 
Ministry] or by the [newly] formed ‘Citizens’ Association for the Salvation of 
Burgas’, of which [the above-mentioned witness] is a member. [When giving 
evidence at trial, this witness] testified about a complaint which he had received from 
ten or fifteen individuals who had confided that they had each given 300 [United 
States] dollars to a member of the commission. He had shared this information with 
[the applicant]. The information did not, however, contain objective facts capable of 
convincing [the applicant] as a journalist of the truthfulness of what she wrote in the 
article and thus absolving her of any intention to defame. On the one hand, [the 
witness] did not name any specific individual who was in a position to confirm his 
words, and, on the other, the corruption complaint concerned only one (unidentified) 
member of the commission, not all four complainants as asserted in the article. It 
should also be noted that there was a further member of the commission who is not a 
complainant [in this case], the witness Dr N.P. The [internal inquiry] carried out 
following complaints by parents had the task of checking whether the complainants 
had, as members of the commission, complied with [certain Ministry regulations], not 
whether they had taken bribes. For these reasons, [the court] finds no force in the 
defence’s argument that [the applicant’s] intent did not comprise the inaccuracy of the 
injurious statements disseminated and of the imputation of an offence. Even though 
the sources ... mentioned by [the applicant] herself could not, in the circumstances, 
have assured [her] of the reality of the situation, [she] wrote the impugned article. As 
correctly found by [the lower court], [the applicant] did not use a source for the 
amount of the bribe – ‘about 15,000 [United States] dollars’ –, but made the 
calculation herself by multiplying 40 children by 300 dollars. The above shows that 
the journalistic objectivity and thorough research required of each publication were 
lacking. 



18 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

As regards [the applicant’s] complaint that the conviction and sentence infringed her 
freedom to express her opinions and impart information, [the lower court] has given 
weighty reasons why this complaint is unfounded, in view of [the applicant’s] 
unacceptable infringement of the complainants’ competing fundamental and hence 
constitutionally guaranteed right under Article 32 of the [Constitution] to a good 
name. [The lower court] correctly referred to and construed Articles 39 § 2 and 41 § 1 
of [the Constitution] and Article 10 § 2 of the European Convention on Human 
Rights, and rightly held that [the applicant’s] right to impart information could not be 
used to infringe the rights and the good name of the complainants in the manner 
described above. Analysis of these provisions and of the rules of Articles 146, 147 et 
seq. [of the Criminal Code] defining the offences concerned and enacted to guarantee 
compliance with the above provisions, makes it clear that journalists must exercise 
their constitutional right to express opinions and impart information in a way which 
excludes the commission of the offences of insult or defamation. Naturally, the 
principles of democracy and freedom of speech, as well as the public interest, require 
journalists to be able to publish in the media facts established as a result of proper 
journalistic inquiries, even though these facts may damage people’s reputations. 
However, journalists must verify the truthfulness of their statements by using every 
available means to check the reliability of the information [they] receive. [The 
applicant] failed to do so despite having the objective opportunity. The wording of 
Article 147 § 2 [of the Criminal Code] shows that in their articles journalists may 
disseminate injurious statements of fact or impute offences to others without fearing 
punishment, provided that they are able to prove the veracity of their assertions. 

[This court] fully accepts the defence argument that through her actions [the 
applicant] sought to safeguard the interest of the public and in particular, as averred 
by her, the interests of the seventy-four children who had applied for admission to 
secondary schools. Motivation is, however, not an exculpating circumstance, but only 
a mitigating one... 

For these reasons, [the lower court] was correct in holding that [the applicant] met 
the conduct and fault criteria ... of the offence of defamation... 

Concerning the punishment: [The lower court] correctly applied the substantive law, 
as the prerequisites of Article 78a [of the Criminal Code] are met in respect of each of 
[the applicant’s] offences. The quantum of the administrative punishments was also 
set correctly... The [complainants’] request for harsher penalties than those imposed 
by [the lower court] is ill-founded in view of the additional mitigating circumstances 
noted by this court. These are the specific motivation, the form of the mens rea and 
the applicant’s use of the future (that is, uncertain) tense. Taken together with the 
mitigating circumstances already noted by [the lower court], these warrant imposing 
less than the maximum penalty. The fact that the complainants are public officials is 
not a reason to allow their appeal either, because this aggravating circumstance has 
already been taken into account in framing the elements of the offence. On the other 
hand, the fact that the offence imputed to the complainants was a serious and 
intentional one shows that [the applicant’s] act was highly dangerous and makes it 
unacceptable to reduce the penalties imposed by [the lower court] to below the 
average. 

As regards the civil claims, this court fully shares the reasons given by [the lower 
court] for finding [the applicant] liable in tort for the damage caused ... to each of the 
complainants. [The lower court’s] opinion that an award of BGN 1,000 to each of [the 



 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 19 

complainants] is just fully coincides with [this court’s] notion of equity. The award 
should therefore not be increased as requested by the complainants. 

[The lower court’s] judgment is well-founded and lawful and must therefore be 
upheld.” 

30.  The court also ordered the applicant to pay the complainants’ costs 
for the appeal proceedings, amounting to BGN 50 for each of them. 

3.  The payment of the fine, damages and costs 

31.  All four complainants issued enforcement proceedings against the 
applicant to recover the damages awarded to them. As a result, each of them 
obtained payment of BGN 1,318. In one of those cases, and in connection 
with the applicant’s debt towards the State treasury, an enforcement judge 
attached half of a flat belonging to the applicant. At the time of the latest 
information from her (12 February 2009), the attachment order had not been 
lifted because BGN 2,463 of her debt towards the treasury remained 
outstanding. 

E.  Other developments 

32.  On 3 April 2001 a member of Parliament officially questioned the 
Minister of Education and Science about the affair. On 9 April 2001 the 
Minister replied, saying, inter alia, that the officials found guilty of 
committing violations of the admissions procedure had been disciplined and 
that the Ministry did not have competence to institute criminal proceedings, 
which was a matter for the prosecuting authorities. 

33.  On 3 July 2002 the applicant, together with three officials of the 
Ministry of Education and Science, testified about the “sick children” affair 
before the National Assembly’s Standing Committee on Complaints and 
Petitions. At the end of the hearing the Committee unanimously resolved to 
send the material to the Burgas prosecuting authorities with a view to the 
possible initiation of criminal proceedings against Ms T.K., Ms A.M., 
Mr R.E. and Mr G.D., asking the Minister of Health whether the medical 
doctors responsible had been punished, and asking the Minister of 
Education and Science whether penalties had been imposed on Ms T.K., 
Ms A.M., Mr R.E. and Mr G.D. and whether the penalties had corresponded 
to the posts they occupied. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

A.  The Constitution 

34.  The relevant provisions of the 1991 Constitution read as follows: 



20 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

Article 32 § 1 

“The private life of citizens shall be inviolable. All citizens are entitled to be 
protected against unlawful interference in their private or family life and against 
infringements of their honour, dignity and reputation.” 

Article 39 

“1.  Everyone is entitled to express an opinion or to publicise it through words, 
whether written or oral, sounds or images, or in any other way. 

2.  That right shall not be exercised to the detriment of the rights and reputation of 
others, or for incitement to forcible change of the constitutionally established order, 
perpetration of a crime or enmity or violence against anyone.” 

Article 40 § 1 

“The press and the other mass media shall be free and not subject to censorship.” 

Article 41 

“1.  Everyone has the right to seek, receive and impart information. The exercise of 
that right may not be directed against the rights and the good name of other citizens or 
against national security, public order, public health or morals. 

2.  Citizens shall have the right to information from State bodies or agencies on any 
matter of legitimate interest to them, unless the information is a State secret or a secret 
protected by law or it affects the rights of others.” 

Article 57 § 2 

“Rights shall not be abused, nor shall they be exercised to the detriment of the rights 
or the legitimate interests of others.” 

B.  The Criminal Code 

35.  Article 147 of the 1968 Criminal Code, as in force since March 
2000, provides as follows: 

“1.  Any person who disseminates an injurious statement of fact about another or 
imputes an offence to him or her shall be punished for defamation by a fine ranging 
from three to seven thousand levs, as well as by public reprimand. 

2.  The perpetrator shall not be punished if he or she proves the truth of the said 
statement or imputation.” 

36.  If the defamation is committed through the printed press, or if the 
defamed parties are public officials carrying out their duties, it is punishable 
by a fine ranging from BGN 5,000 to BGN 15,000, as well as by public 



 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 21 

reprimand (Article 148 §§ 1 (2) and (3) and 2, as in force since March 
2000). Since March 2000 all instances of defamation are privately 
prosecutable offences (Article 161, as in force since March 2000). In 1998 
Article 148 survived a challenge of unconstitutionality, with the 
Constitutional Court ruling that increased penalties where the defamed 
parties were public officials did not disproportionately restrict freedom of 
expression (реш. № 20 от 14 юли 1998 г. по к. д. № 16 от 1998 г., обн., 
ДВ, бр. 83 от 21 юли 1998 г.). 

37.  The mens rea for the offence of defamation can only be direct intent 
or oblique intent (recklessness), not negligence (Article 11(4)). Mens rea, in 
the form of intent or negligence, is an essential element of any criminal 
offence (Article 9 § 1 and Article 11 §§ 1, 2 and 3). 

38.  In a judgment of 26 May 2000 (реш. № 111 от 26 май 2000 г. по 
н. д. № 23/2000 г., ВКС, II н. о.) the Supreme Court of Cassation held that 
provided that, prior to publication, journalists checked their information in 
line with the practice established in the profession or with the internal rules 
of the relevant medium, by using the sources available in practice, they 
could not be held to have acted wilfully or even negligently and were not 
guilty of defamation. It went on to say that, owing to the accessory nature of 
a civil-party claim, the general rule of tort law that fault was presumed was 
not applicable to the examination of tort claims in criminal defamation 
proceedings. In such proceedings, the rules governing fault as an element of 
the tort of defamation were those of the criminal law. The court also held 
that under Bulgarian law strict liability could not be applied in respect of 
defamation, and referred to the constitutional principle that public officials 
were subject to wider limits of acceptable criticism than private individuals. 

39.  Article 78a § 1, as in force at the relevant time, mandated the courts 
to replace convicted persons’ criminal liability with an administrative 
punishment – a fine ranging from 500 to 1,000 levs – if (i) the offence of 
which they had been convicted was punishable by up to two years’ 
imprisonment or a lesser penalty, in respect of an intentional offence, 
(ii) they had not previously been convicted of a publicly prosecutable 
offence and their criminal liability had not previously been replaced by an 
administrative punishment, and (iii) the pecuniary damage caused by the 
criminal act had been made good. The administrative fine could not be 
higher than the criminal fine envisaged for the offence (Article 78a § 5). 
Along with the fine the court could impose occupational disqualification of 
up to three years, if such a punishment was envisaged for the offence 
(Article 78a § 4). 

40.  According to the doctrine, to make out the defence of truth under 
Article 147 § 2, defendants do not need to prove that a complainant has 
been convicted by means of a final decision; the institution and outcome of 
criminal proceedings against the complainant are irrelevant 
(Раймундов, П., Обида и клевета, София, 2009 г., стр. 157-58). 



22 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

III.  RELEVANT INTERNATIONAL MATERIALS 

41.  On 4 October 2007 the Parliamentary Assembly of the Council of 
Europe adopted Resolution 1577 (2007), Towards decriminalisation of 
defamation, in which it called on the Member States to, inter alia, guarantee 
that there is no misuse of criminal prosecutions for defamation (point 17.2); 
remove from their defamation legislation any increased protection for public 
figures (point 17.6); ensure that under their legislation persons pursued for 
defamation have appropriate means of defending themselves, in particular 
means based on establishing the truth of their assertions and on the general 
interest (point 17.7); set reasonable and proportionate maxima for awards 
for damages and interest in defamation cases so that the viability of a 
defendant media organ is not placed at risk (point 17.8); and provide 
appropriate legal guarantees against awards for damages and interest that 
are disproportionate to the actual injury (point 17.9). 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

42.  The applicant complained under Article 10 of the Convention about 
her conviction and punishment for having written the impugned article. 

43.  Article 10, in so far as relevant, provides as follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. ... 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

A.  Submissions before the Court 

44.  The Government submitted, citing at length the reasons given by the 
Burgas Regional Court, that the applicant could not rely on her right to 
freedom of expression because the information that she had published had 
not been properly verified, was false and misled the public. They asserted 
that the national courts, after considering fully the arguments and the 



 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 23 

evidence put forward by the complainants and the applicant, had decided the 
case impartially, giving reasons that were fully consonant with this Court’s 
case-law. They also drew attention to the fact that the complainants, 
although they were public officials, had availed themselves of an avenue 
accessible to any defamed individual. It could furthermore not be 
overlooked that the courts had waived the applicant’s criminal liability and 
simply imposed an administrative penalty on her. The award of damages 
had also been proportionate to the injury to the complainants’ reputations. 
The interference had therefore been justified. 

45.  The applicant conceded that her conviction had a basis in domestic 
law and had been intended to protect the reputation of others. However, she 
criticised the quality of the law, arguing that it was contrary to the 
Convention because it gave public officials a higher degree of protection 
against criticism. Despite a Constitutional Court ruling which said that such 
officials could be subjected to harsher criticism, Parliament had failed to 
repeal Article 148 §§ 1 (3) and 2 of the Criminal Code, which envisaged 
more severe penalties where the persons defamed were public officials. The 
very existence of a domestic rule at variance with the Court’s case-law to 
the effect that public officials were, like politicians, subject to wider limits 
of acceptable criticism was contrary to Article 10. 

46.  In the applicant’s view, the question whether the interference had 
been necessary was to be decided not only by reference to her case but in 
the light of the overall effect which libel claims had on journalists’ work. It 
was incumbent on the State to prove such necessity by showing that a 
publication was detrimental to a democratic society and that the harm 
flowing from it exceeded its benefits. Therefore, contrary to what had been 
stated by the domestic courts, the presumption of innocence should be to the 
benefit of those disseminating information rather than those affected by it. 

47.  The applicant drew attention to the context of the case and pointed 
out that corruption in Bulgaria was a serious problem which the authorities 
were unable to counter satisfactorily. It often went unpunished and in some 
cases was not even investigated, whereas the exposure of corrupt acts was a 
difficult task, especially in view of the discrepancy between journalists’ 
incomes and the penalties for defamation. Another problem was the general 
difficulty of proving corruption. Given the numerous breaches committed 
by the officials in the present case, the indications that amounts had been 
paid for the admission of children to specialised schools and the parents’ 
complaint to the Ministry, it had been legitimate for the applicant to air 
allegations of corruption. She had duly verified her story before going to 
press, basing her allegations on sources inside the education inspectorate, 
the allegations of protesting parents, statements by the four officials 
concerned and Dr N.P., and conversations with teachers. In her article she 
had presented three versions: the first based on her sources in the 
inspectorate and the parents’ statements, the second based on the assertions 



24 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

of the four officials, and the third based on Dr N.P’s assertions. She had not 
commented on the versions or presented any of them as her own. She had 
contacted those concerned and given them the opportunity to reply. She had 
been working under considerable pressure because she had to publish the 
article before the beginning of the school year. Although at the time there 
had been no written rules of journalistic ethics, she had complied with the 
usual rules. Her article had plainly been beneficial to the public debate in 
the relevant domain, whereas the sanctions imposed on her had had a clear 
chilling effect. The sums which she had been ordered to pay were many 
times higher than her income and she had struggled for years to pay them in 
full. 

48.  The third parties stressed the importance of the case for the ability of 
the media to contribute to democratic debate. They invited the Court to find 
explicitly that the presumption of falsity, especially in criminal libel cases, 
was as such contrary to Article 10 of the Convention, and to rule that under 
that provision all elements of the offence of defamation had to be proved by 
the complainant to the criminal standard. They highlighted the 
presumption’s potential chilling effect, especially when combined with 
strict liability in respect of libel. They pointed out that that chilling effect 
had been expressly recognised by the Supreme Court of the United States in 
New York Times Co. v. Sullivan (376 U.S. 254) and by the Inter-American 
Court of Human Rights in Herrera-Ulloa v. Costa Rica (judgment of 2 July 
2004, Series C No. 107, §§ 132 and 133). They cited further cases from a 
number of jurisdictions which, in their view, supported the same 
proposition, and pointed out that several countries in eastern Europe had 
decriminalised libel. They drew attention to the perils of imposing 
unrealistic standards of proof on libel defendants, and of equating such 
defendants with the prosecution in criminal cases. They described in detail 
the approaches adopted in a number of jurisdictions with regard to the 
standard of care required of journalists when reporting on matters of public 
interest and concerning public officials. They invited the Court to clarify 
further the appropriate test for examining cases concerning press allegations 
of official misconduct in the light of those approaches and the principles 
flowing from its own case-law. 

B.  The Court’s assessment 

49.  The Court considers that this complaint is not manifestly ill-founded 
within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention or inadmissible 
on any other grounds. It must therefore be declared admissible. 

1.  Whether there was interference 

50.  It was common ground between the parties that the applicant’s 
conviction and punishment, coupled with the order to pay damages, 



 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 25 

constituted interference – in the form of a “penalty” – by a public authority 
with her right to freedom of expression. The Court sees no reason to hold 
otherwise. 

2.  Whether the interference was justified 

51.  Such interference will be in breach of Article 10 if it fails to satisfy 
the criteria set out in its second paragraph. The Court must therefore 
determine whether it was “prescribed by law”, pursued one or more of the 
legitimate aims listed in that paragraph and was “necessary in a democratic 
society” to achieve that aim or aims. 

(a)  Lawfulness and legitimate aim 

52.  The Court finds, and this has not been disputed, that the interference 
was “prescribed by law”, namely by Articles 147 and 148 of the Criminal 
Code. Having regard to the requirements of its case-law (see, for instance, 
Glas Nadezhda EOOD and Anatoliy Elenkov v. Bulgaria, no. 14134/02, 
§§ 45 and 46, ECHR 2007-XI (extracts)), the Court does not consider that 
these provisions were overly broad or unclear. The applicant asserted that 
Article 148 §§ 1 (3) and 2, which provides for harsher penalties where the 
defamed party is a public official, was inconsistent with the principles 
emerging from the Court’s case-law. However, the Court does not find that 
this alleged inconsistency affects that provision’s quality. The applicant’s 
argument is rather directed towards the question whether the interference 
was “necessary in a democratic society”, a matter which the Court will 
examine later (see Ukrainian Media Group v. Ukraine, no. 72713/01, § 50, 
29 March 2005). 

53.  The applicant conceded that the interference pursued the legitimate 
aim of protecting the reputation of others. The Court sees no reason to hold 
otherwise. 

(b)  “Necessary in a democratic society” 

(i)  General considerations 

54.  It remains to be established whether the interference was “necessary 
in a democratic society”. This determination must be based on the following 
general principles emerging from the Court’s case-law (see, among other 
authorities, Cumpǎnǎ and Mazǎre v. Romania [GC], no. 33348/96, 
§§ 88-91, ECHR 2004-XI, with further references): 

(a)  The test of “necessity in a democratic society” requires the Court to 
determine whether the interference corresponded to a pressing social need. 
The Contracting States have a certain margin of appreciation in assessing 
whether such a need exists, but it goes hand in hand with European 
supervision, embracing both the legislation and the decisions applying it, 



26 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

even those delivered by independent courts. The Court is therefore 
empowered to give the final ruling on whether a “restriction” is reconcilable 
with freedom of expression as protected by Article 10. 

(b)  The Court’s task in exercising its supervisory function is not to take 
the place of the competent domestic courts but rather to review under 
Article 10 the decisions they have taken pursuant to their power of 
appreciation. This does not mean that the supervision is limited to 
ascertaining whether the respondent State exercised its discretion 
reasonably, carefully or in good faith; what the Court has to do is to look at 
the interference complained of in the light of the case as a whole, including 
the content of the statements held against the applicant and the context in 
which he or she has made them. 

(c)  In particular, the Court must determine whether the reasons adduced 
by the national authorities to justify the interference were relevant and 
sufficient and whether the measure taken was proportionate to the legitimate 
aims pursued. In doing so, the Court has to satisfy itself that the national 
authorities, basing themselves on an acceptable assessment of the relevant 
facts, applied standards which were in conformity with the principles 
embodied in Article 10. 

(d)  The Court must also ascertain whether the domestic authorities 
struck a fair balance between the protection of freedom of expression as 
enshrined in Article 10 and the protection of the reputation of those against 
whom allegations have been made, a right which, as an aspect of private 
life, is protected by Article 8 of the Convention. 

55.  An additional factor of particular importance in the present case is 
the vital role of “public watchdog” which the press performs in a democratic 
society. Although it must not overstep certain bounds, in particular in 
respect of the reputation and rights of others, its duty is nevertheless to 
impart – in a manner consistent with its obligations and responsibilities – 
information and ideas on political issues and on other matters of general 
interest (ibid., § 93, with further references). The Court must apply the most 
careful scrutiny when, as here, the sanctions imposed by a national authority 
are capable of discouraging the participation of the press in debates over 
matters of legitimate public concern (see, among other authorities, 
Tønsbergs Blad A.S. and Haukom v. Norway, no. 510/04, § 88, ECHR 
2007-III). The Court would add that if the national courts apply an overly 
rigorous approach to the assessment of journalists’ professional conduct, the 
latter could be unduly deterred from discharging their function of keeping 
the public informed. The courts must therefore take into account the likely 
impact of their rulings not only on the individual cases before them but also 
on the media in general. Their margin of appreciation is thus circumscribed 
by the interest of a democratic society in enabling the press to play its vital 
role in imparting information of serious public concern (ibid., § 82). 



 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 27 

56.  The Court further notes that the article in respect of which the 
applicant was convicted and penalised was reporting facts relating to alleged 
irregularities and corrupt practices in the admission of students to secondary 
schools (see paragraph 13 above). There can be no doubt that this was a 
question of considerable public interest, even sparking parliamentary 
debates and a hearing before a parliamentary committee (see paragraphs 32 
and 33 above), and that the publication of information about it formed an 
integral part of the task of the media in a democratic society. 

57.  It should also be observed that the individuals mentioned in the 
article were public officials, whom the Court has found as a rule to be 
subject to wider limits of acceptable criticism than private individuals (see 
Thoma v. Luxembourg, no. 38432/97, § 47, ECHR 2001-III; Pedersen and 
Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, § 80, ECHR 2004-XI; 
Mamère v. France, no. 12697/03, § 27, ECHR 2006-XIII; and Dyundin 
v. Russia, no. 37406/03, § 26, 14 October 2008). However, the national 
courts were unable to take that into account and were instead bound to 
punish the applicant more severely (see paragraphs 23 and 29 above), 
because Article 148 §§ 1 (3) and 2 of the Criminal Code treats the official 
capacity of the victim of an alleged defamation as an automatic aggravating 
circumstance (see paragraph 36 above). The Court will revert to this matter 
below. 

(ii)  As to the burden and standard of proof 

58.  The statements made by the applicant (see paragraph 13 above) were 
clearly allegations of fact and not value judgments, and as such susceptible 
to proof (see Lingens v. Austria, 8 July 1986, § 46, Series A no. 103; 
Cumpǎnǎ and Mazǎre, cited above, §§ 98-101; and Flux v. Moldova (no. 4), 
no. 17294/04, § 36, 12 February 2008). There was therefore nothing 
inherently wrong with her being asked to demonstrate the truth of her 
assertions, as required under Article 147 § 2 of the Criminal Code, which 
embodies the so-called “presumption of falsity” (sometimes, especially in 
common-law countries, referred to as “defence of justification” or “defence 
of truth”). The Court has dealt with this matter in the context of civil 
proceedings in the case of McVicar, and has concluded that it is not, in 
principle, incompatible with Article 10 to place on the defendant in libel 
proceedings the burden of proving to the civil standard the truth of 
defamatory statements (see McVicar v. the United Kingdom, no. 46311/99, 
§§ 83-87, ECHR 2002-III). It later confirmed that ruling in Steel and 
Morris, subject to the proviso that the defendant must be allowed a realistic 
opportunity to do so (see Steel and Morris v. the United Kingdom, 
no. 68416/01, §§ 93-95, ECHR 2005-II). It reiterated that point in Alithia 
Publishing Company Ltd and Constantinides v. Cyprus (no. 17550/03, § 68, 
22 May 2008); Wall Street Journal Europe Sprl v. the United Kingdom 
((dec.), no. 28577/05, 10 February 2009); and Europapress Holding d.o.o. 



28 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

v. Croatia (no. 25333/06, § 63, 22 October 2009). In Rumyana Ivanova it 
held, in referring to criminal libel proceedings, that a requirement for 
defendants to prove to a reasonable standard that the allegations made by 
them were substantially true did not, as such, contravene the Convention 
(see Rumyana Ivanova v. Bulgaria, no. 36207/03, §§ 39 and 68, 
14 February 2008). It recently reiterated that position, again with reference 
to criminal libel proceedings, in Makarenko v. Russia (no. 5962/03, § 156, 
22 December 2009) and Rukaj v. Greece ((dec.), no. 2179/08, 21 January 
2010). Those rulings were not novel or without precedent. The former 
Commission in several cases examined the presumption of falsity in the 
context of criminal libel proceedings. It noted that it existed in the 
legislation of most of the States signatories to the Convention (see Barril 
v. France, no. 32218/96, Commission decision of 30 June 1997, Decisions 
and Reports (DR) 90-B, p. 147, at p. 156), and expressly found that it was 
not as such contrary to Article 10 or Article 6 § 2 (see Lingens and Leitgeb 
v. Austria, no. 8803/79, Commission decision of 11 December 1981, DR 26, 
p. 171, at p. 181, and Tollefsen v. Norway, no. 16269/90, Commission 
decision of 1 April 1992, unreported). As to the Court, it has commented 
favourably on the presumption when discussing the compatibility with 
Article 6 § 2 of a related presumption concerning the liability of publishing 
directors (see Radio France and Others v. France, no. 53984/00, § 24, 
ECHR 2004-II). It has found violations of Articles 6 § 1 and 10 in cases 
where defendants in criminal libel proceedings have not been allowed to 
avail themselves of that defence (see Castells v. Spain, 23 April 1992, §§ 47 
and 48, Series A no. 236; Colombani and Others v. France, no. 51279/99, 
§ 66, ECHR 2002-V; and Folea v. Romania, no. 34434/02, §§ 30-32, 
14 October 2008; see also, in relation to civil defamation proceedings, 
Busuioc v. Moldova, no. 61513/00, § 88, 21 December 2004; Savitchi 
v. Moldova, no. 11039/02, § 59, 11 October 2005; and Flux (no. 4), cited 
above, § 38), and has held against applicants a lack of effort to make out 
that defence (see Cumpǎnǎ and Mazǎre, cited above, §§ 104-08, and 
Mahmudov and Agazade v. Azerbaijan, no. 35877/04, § 44, 18 December 
2008). 

59.  In the light of the above rulings and having carefully examined the 
third parties’ arguments, the Court is not persuaded that the presumption of 
falsity, as applied in the instant case, ran counter as such to Article 10, for 
two reasons. 

60.  First, the right to freedom of expression is not absolute and its 
exercise must not infringe other rights protected by the Convention, such as 
the right to respect for private life under Article 8 (see paragraph 54 (d) 
above, and also Von Hannover v. Germany, no. 59320/00, §§ 57-60, ECHR 
2004-VI; Pfeifer v. Austria, no. 12556/03, §§ 35 and 38, ECHR 2007-XII; 
Petrina v. Romania, no. 78060/01, § 36, 14 October 2008; and Europapress 
Holding d.o.o., cited above, § 58 in fine), or the presumption of innocence 



 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 29 

enshrined in Article 6 § 2 (see Pedersen and Baadsgaard, cited above, 
§ 78). Given the nature of the conflicting interests, the States must be given 
a certain margin of appreciation in striking the appropriate balance between 
those rights (see A. v. Norway, no. 28070/06, § 66, 9 April 2009, and Petrov 
v. Bulgaria (dec.), no. 27103/04, 2 November 2010). The Court has already 
found that the States cannot be regarded as having overstepped that margin 
because they resorted to criminal measures as a response to defamation (see 
Radio France and Others, cited above, § 40; Lindon, Otchakovsky-Laurens 
and July v. France [GC], nos. 21279/02 and 36448/02, § 59, ECHR 
2007-XI; Długołęcki v. Poland, no. 23806/03, § 47, 24 February 2009; and 
Saaristo and Others v. Finland, no. 184/06, § 69 in limine, 12 October 
2010). Similarly, States cannot be said to have gone beyond it as a result of 
using legislative techniques – such as the presumption of falsity – whose 
aim is to enable those subjected to potentially defamatory attacks to 
challenge the truth of allegations which risk harming their reputations (see, 
mutatis mutandis, Steel and Morris, cited above, § 94 in fine). 

61.  Secondly and more importantly, the presumption, as applied in the 
instant case, had a limited effect on the outcome of the proceedings against 
the applicant. It is true that, taken in isolation, it could be seen as unduly 
inhibiting the publication of material whose truth may be difficult to 
establish in a court of law, for instance because of the lack of admissible 
evidence or the expense involved. However, it is not the Court’s role to 
consider in the abstract whether national law – and, a fortiori, an individual 
rule of that law – conforms to the Convention (see McCann and Others 
v. the United Kingdom, 27 September 1995, § 153, Series A no. 324; Pham 
Hoang v. France, 25 September 1992, § 33, Series A no. 243; Etxeberria 
and Others v. Spain, nos. 35579/03, 35613/03, 35626/03 and 35634/03, 
§ 81, 30 June 2009; and Romanenko and Others v. Russia, no. 11751/03, 
§ 39, 8 October 2009). It must confine its attention, as far as possible, to the 
particular circumstances of the case before it (see, among other authorities, 
Wettstein v. Switzerland, no. 33958/96, § 41, ECHR 2000-XII, and 
Sommerfeld v. Germany [GC], no. 31871/96, § 86, ECHR 2003-VIII), and 
base its examination on the provisions of the domestic law as they were 
applied to the applicant (see Minelli v. Switzerland, 25 March 1983, § 35, 
Series A no. 62; Vasilescu v. Romania, 22 May 1998, § 39, Reports of 
Judgments and Decisions 1998-III; Religionsgemeinschaft der Zeugen 
Jehovas and Others v. Austria, no. 40825/98, § 90, 31 July 2008; and Wall 
Street Journal Europe Sprl, cited above). In the instant case – as 
presumably in any criminal libel case in Bulgaria – the above-mentioned 
“chilling effect” was considerably tempered by the fault element of the 
offence of defamation under Bulgarian law. Under the Criminal Code, 
defamation is not a strict-liability offence, and to secure a conviction the 
complainant must establish that the alleged defamer acted with mens rea, 
which can only be direct intent or recklessness (oblique intent, equivalent in 



30 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

some jurisdictions to positive indirect intent) (see paragraphs 37 and 38 
above). To determine whether a person accused of libel has acted with mens 
rea, the Bulgarian courts seek, as they did in the case at hand, to establish 
whether he or she has complied with the tenets of responsible journalism 
(see paragraph 38 above and Rumyana Ivanova, cited above, §§ 26 and 30). 
Libel defendants such as the applicant may thus be relieved of the obligation 
to prove the truth of the facts alleged in their publications and avoid 
conviction by simply showing that they have acted fairly and responsibly 
(see Radio France and Others, cited above, § 24, and contrast with 
Standard Verlags GmbH and Krawagna-Pfeifer v. Austria, no. 19710/02, 
§§ 16, 30 and 57, 2 November 2006). That mechanism greatly reduces the 
presumption of falsity’s potential negative effect on freedom of expression. 
The Court will revert to this matter below. 

62.  The Court nonetheless considers it necessary to emphasise that the 
reversal of the burden of proof operated by that presumption makes it 
particularly important for the courts to examine the evidence adduced by the 
defendant very carefully, so as not to render it impossible for him or her to 
reverse it and make out the defence of truth (see Lingens and Leitgeb, at 
pp. 179-80; Tollefsen; Barril, at p. 156; and Folea, §§ 30-32, all cited 
above). In that connection, it is striking that in the instant case the Burgas 
Court of Appeal held – perhaps erroneously in terms of Bulgarian law (see 
paragraph 40 above) – that the only way of corroborating the allegation that 
someone had committed a criminal offence was to show that he or she stood 
convicted of it. This position cannot be condoned by the Court (see Flux 
v. Moldova (no. 6), no. 22824/04, §§ 11 and 31, 29 July 2008). While a final 
conviction in principle amounts to incontrovertible proof that a person has 
committed an offence, to circumscribe in such a way the manner of proving 
allegations of criminal conduct in the context of a libel case is plainly 
unreasonable, even if account must be taken, as required under Article 6 § 2, 
of that person’s presumed innocence. Allegations in the press cannot be put 
on an equal footing with those made in criminal proceedings (see Barril, 
cited above, at pp. 156-57; Unabhängige Initiative Informationsvielfalt 
v. Austria, no. 28525/95, § 46, ECHR 2002-I; Scharsach and News 
Verlagsgesellschaft v. Austria, no. 39394/98, § 43, ECHR 2003-XI; and 
Karman v. Russia, no. 29372/02, § 42, 14 December 2006). Nor can the 
courts hearing a libel case expect libel defendants to act like public 
prosecutors, or make their fate dependent on whether the prosecuting 
authorities choose to pursue criminal charges against, and manage to secure 
the conviction of, the person against whom they have made allegations (see 
Folea, cited above, §§ 30-32). 



 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 31 

(iii)  As to the assessment of whether the applicant acted as a responsible 
journalist 

63.  Article 10 does not guarantee wholly unrestricted freedom of 
expression even with respect to press coverage of matters of serious public 
concern and relating to politicians or public officials. Under the terms of its 
second paragraph, the exercise of this freedom carries with it “duties and 
responsibilities”, which also apply to the press. These “duties and 
responsibilities” are liable to assume significance when, as in the present 
case, there is a question of attacking the reputation of named individuals and 
undermining the “rights of others”. By reason of the “duties and 
responsibilities” inherent in the exercise of the freedom of expression, the 
safeguard afforded by Article 10 to journalists in relation to reporting on 
issues of general interest is subject to the proviso that they are acting in 
good faith in order to provide accurate and reliable information in 
accordance with the ethics of journalism (see, among other authorities, 
Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 65, ECHR 
1999-III). Indeed, in situations where on the one hand a statement of fact is 
made and insufficient evidence is adduced to prove it, and on the other the 
journalist is discussing an issue of genuine public interest, verifying whether 
the journalist has acted professionally and in good faith becomes paramount 
(see Flux v. Moldova (no. 7), no. 25367/05, § 41, 24 November 2009). 

64.  In Rumyana Ivanova the Court found that, in view of the nature of 
the applicant’s allegation, the task of researching and demonstrating it was 
not unreasonable or impossible (see Rumyana Ivanova, cited above, 
§§ 63-65). By contrast, the nature of the allegation in the present case – that 
a number of irregularities in the admission of students to secondary schools 
were due to bribe-taking – made it very difficult, if not impossible, for the 
applicant to provide direct corroboration of it (compare with Thorgeir 
Thorgeirson v. Iceland, 25 June 1992, § 65 in fine, Series A no. 239). That 
difficulty was demonstrated by, among other things, the reluctance of a 
witness for the applicant to identify the parents who had told him that they 
had paid money to get their children admitted to special schools (see 
paragraph 21 above). 

65.  However, the national courts – especially the Burgas Regional 
Court – in assessing whether or not the applicant had acted with mens rea, 
examined in detail the steps which she had taken to ensure the accuracy of 
the published information and found them insufficient. They placed 
particular reliance on her failure to seek corroboration of the story from the 
Ministry of Education and Science. They also expressed strong doubts as to 
whether she had in fact received reliable information that parents had paid 
money to get their children admitted to specialised schools (see paragraphs 
23 and 29 above). It is true that, when dealing with the point, the Burgas 
Regional Court laid emphasis on the applicant’s failure to cite the names of 
specific individuals who had made such an allegation. Such an approach 



32 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

might raise an issue in relation to the principle of protection of journalistic 
sources, one of the cornerstones of freedom of the press without which 
sources may be deterred from assisting the press in informing the public on 
matters of public interest (see Goodwin v. the United Kingdom, 27 March 
1996, § 39, Reports 1996-II; Roemen and Schmit v. Luxembourg, 
no. 51772/99, § 46, ECHR 2003-IV; Financial Times Ltd and Others v. the 
United Kingdom, no. 821/03, §§ 59 and 63, 15 December 2009; and 
Sanoma Uitgevers B.V. v. the Netherlands [GC], no. 38224/03, § 50, ECHR 
2010-...). However, it cannot be overlooked that, as is apparent from its 
reasoning, the Burgas Regional Court was more concerned with trying to 
ascertain whether before writing her article the applicant had complied with 
her normal journalistic obligation to carry out sufficient research in support 
of her hard-hitting allegation against the four officials and, in particular, 
whether she had duly checked the reliability of her sources, than with 
pressing her to reveal her sources. The Court is not persuaded that it would 
have been impossible for the applicant to establish to the national courts’ 
satisfaction that she had done so without exposing those sources (see, 
mutatis mutandis, Cumpǎnǎ and Mazǎre, cited above, § 106). The Court 
would point out in that connection that according to its case-law, the more 
serious an allegation is, the more solid its factual basis should be (see 
Cumpǎnǎ and Mazǎre, § 101; Pedersen and Baadsgaard, § 78 in fine, and 
Rumyana Ivanova, § 64, all cited above). The allegation in the instant case 
was very serious (compare with Cumpǎnǎ and Mazǎre, §§ 100 and 102, and 
Pedersen and Baadsgaard, § 80, both cited above, as well as with Wołek 
and Others v. Poland (dec.), no. 20953/06, 21 October 2008), and thus 
called for thorough research on the part of the applicant. 

66.  The Burgas Regional Court additionally had regard to the tone of the 
article and recognised that it was not cast in absolute terms. It also took into 
account the fact that the applicant had later given the complainants the 
opportunity to publish their response (see paragraph 16 above and contrast 
Flux (no. 6), cited above, § 29); on that basis, it reversed the lower court’s 
finding that the applicant had acted with direct intent and held that she had 
acted merely with oblique intent. It also took into account the story’s 
general context and the fact that it concerned a matter of public interest. It is 
true that it did not consider those points as relevant for the question whether 
the applicant had defamed the four officials, but regarded them as mere 
mitigating circumstances. For its part, the Court considers that, in view of 
the overall thrust of the article (see Castells v. Spain, 23 April 1992, § 48 in 
limine, Series A no. 236; Perna v. Italy [GC], no. 48898/99, § 47 in limine, 
ECHR 2003-V; and Timpul Info-Magazin and Anghel v. Moldova, 
no. 42864/05, § 35, 27 November 2007), those elements could be regarded 
as equally relevant for the assessment of whether or not the applicant had 
acted as a responsible journalist. Nonetheless, the fact remains that they 
featured in the national courts’ analysis of the case. 



 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 33 

67.  It is also true that the national courts apparently did not pay heed to 
certain other factors that were equally relevant in that regard. For instance, it 
seems that they did not take into account the fact that the applicant had 
included the gist of the complainants’ side of the story in her text. Nor did 
they sufficiently appreciate that at the time when the applicant had been 
researching her article, the results of the internal inspection carried out by 
the Ministry of Education and Science, which could have served as a 
reliable source of information, had not been made public, in spite of the fact 
that they had been ready for almost two months (see paragraph 11 above). 
That lack of publicity shows, on the one hand, the difficulty in obtaining 
reliable information on the issue and, on the other hand, the media’s vital 
role of “public watchdog” in relation to such matters. It also highlights the 
public interest to publish information about the issue and about the 
authorities’ reaction to it. Indeed, the lack of any contemporaneous official 
information, coupled with the uncontested existence of numerous 
irregularities in the admission of students, could reasonably have prompted 
the applicant to report on anything that was available, including information 
which was uncorroborated (see, mutatis mutandis, Flux (no. 7), cited above, 
§ 44). It should be reiterated in that connection that the situation must be 
examined as it presented itself to the journalist at the material time, rather 
than with the benefit of hindsight (see Bladet Tromsø and Stensaas, cited 
above, §§ 66 in fine and 72). However, those were only several elements 
among many that informed the national courts’ assessment of the 
applicant’s professional conduct. 

68.  In sum, in the light of the above-mentioned reasons the Court is 
prepared to accept that the national courts’ finding that the applicant had 
failed to sufficiently research her article before going to press, and had thus 
failed to act as a responsible journalist, could not be considered as 
manifestly unreasonable, and that the applicant’s conviction could be 
regarded as necessary for protecting the reputations of the officials 
concerned. However, the Court does not consider it necessary to take a firm 
stance on that point, because it is in any event of the view that the sanction 
imposed on the applicant was disproportionate (see, mutatis mutandis, 
Cumpǎnǎ and Mazǎre, cited above, §§ 109-10). 

(iv)  As to the severity of the sanction 

69.  On this point, the Court begins by noting that while the use of 
criminal-law sanctions in defamation cases is not in itself disproportionate 
(see Radio France and Others, § 40; Lindon, Otchakovsky-Laurens and 
July, § 59; Długołęcki, § 47; and Saaristo and Others, § 69 in limine, all 
cited above), the nature and severity of the penalties imposed are factors to 
be taken into account, because they must not be such as to dissuade the 
press from taking part in the discussion of matters of legitimate public 
concern (see Cumpǎnǎ and Mazǎre, cited above, § 111). In addition, an 



34 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

award of damages for defamation must bear a reasonable relationship of 
proportionality to the injury to reputation suffered (see Tolstoy Miloslavsky 
v. the United Kingdom, 13 July 1995, § 49, Series A no. 316-B, and Steel 
and Morris, cited above, § 96). Indeed, those points were made by the 
Parliamentary Assembly in its Resolution 1577 (2007) (see paragraph 41 
above). 

70.  In the instant case, although the proceedings started as criminal, the 
trial court, in application of Article 78a of the Criminal Code, waived the 
applicant’s criminal liability and imposed only an administrative 
punishment (see paragraphs 23 and 39 above). In Rumyana Ivanova the 
Court attached particular weight to that factor (see Rumyana Ivanova, cited 
above, § 69). However, it cannot overlook the fact that the possibility 
offered by Article 78a is apparently available only once, which means that, 
if convicted a second time of defamation, the applicant is likely to face 
criminal penalties. 

71.  In any event, the Court finds that the overall sum which the applicant 
was required to pay was a far more important factor in terms of the potential 
chilling effect of the proceedings on her and other journalists. The four fines 
imposed on her came to a total of BGN 2,800, which, even taken alone, 
looks considerable when weighed against her salary (see paragraph 7 
above). However, that amount must not be seen in isolation, but together 
with the damages and the costs awarded to the complainants. Those came to 
BGN 4,000 and BGN 512 respectively, making the total sum payable 
BGN 7,472 (EUR 3,797.36). That sum, which was the equivalent of almost 
seventy minimum monthly salaries (BGN 110 (EUR 56.24) at the relevant 
time) and of more than thirty-five monthly salaries of the applicant, was 
payable by her alone (contrast with Worm v. Austria, 29 August 1997, §§ 15 
and 57, Reports 1997-V). Indeed, one of the effects of the criminal character 
of the proceedings was that any fine imposed on the defendant would be 
payable by him or her alone. Unlike Rumyana Ivanova, where the Court was 
satisfied that BGN 3,050 was reasonable in the circumstances (see Rumyana 
Ivanova, cited above, § 69), in the case at hand it finds that BGN 7,472 was 
an excessive sum (contrast Wołek and Others, cited above). The evidence 
submitted by the applicant shows that she struggled for years to pay it in full 
(see paragraph 31 above and contrast with Stângu and Scutelnicu 
v. Romania, no. 53899/00, § 56, 31 January 2006, and Mihaiu v. Romania, 
no. 42512/02, § 71 in fine, 4 November 2008). 

(v)  Conclusion 

72.  In conclusion, the Court finds that in view of the particular 
circumstances of the case, the sanctions that the national courts imposed on 
the applicant were disproportionate. It follows that the interference with her 
right to freedom of expression was not “necessary in a democratic society”. 

73.  There has therefore been a violation of Article 10 of the Convention. 



 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 35 

II.  ALLEGED VIOLATIONS OF ARTICLE 6 OF THE CONVENTION 

74.  The applicant raised several complaints under Article 6 §§ 1 and 2 of 
the Convention. She firstly complained that by imposing on her the burden 
of proving that the allegations in her article were true, the national courts 
had acted in breach of the presumption of innocence. She secondly asserted 
that the Burgas Court of Appeal’s ruling that the defence of truth could be 
based only on the final conviction of those accused of wrongdoing had been 
disproportionate and unfair. Lastly, she alleged that the courts had not 
properly examined all of her arguments. 

75.  Article 6, in so far as relevant, provides as follows: 

“1.  In the determination ... of any criminal charge against him, everyone is entitled 
to a fair and public hearing ... by an independent and impartial tribunal established by 
law. ... 

2.  Everyone charged with a criminal offence shall be presumed innocent until 
proved guilty according to law.” 

76.  The Government submitted, citing the reasons given by the Burgas 
Regional Court, that the national courts had admitted and taken into account 
all the relevant pieces of evidence and had arrived at logical and legally 
correct conclusions. They further pointed out that the investigation 
concerning the four officials had been discontinued in October 2003 owing 
to a lack of evidence of bribe-taking. 

77.  The applicant submitted that the right to be presumed innocent was a 
fundamental one and could not be reversed in respect of an essential 
element of the offence with which she was charged. Not only had the 
national courts erred, in terms of Bulgarian law, by requiring her to prove 
the truth of her allegations, but they had also made it impossible for her to 
do so by ruling that only a criminal conviction could amount to sufficient 
proof that a person had committed an offence. That ruling had also breached 
the fairness of the proceedings, because it deprived of all significance all the 
previously admitted evidence relating to wrongdoing by the four inspectors. 
She had researched her article in good faith, under considerable time 
constraints. To require her to establish its truthfulness added unnecessarily 
to the already high level of protection against defamation enjoyed by public 
officials. 

78.  The third parties’ comments have been summarised in paragraph 48 
above. 

79.  The Court considers that this complaint is not manifestly ill-founded 
within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention or inadmissible 
on any other grounds. It must therefore be declared admissible. 

80.  However, having regard to its findings under Article 10 – in 
particular, its findings in relation to the “presumption of falsity” and the 
national courts’ approach to issues of proof – the Court does not consider it 



36 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

necessary to examine additionally whether there has been a violation of 
Article 6 (see, mutatis mutandis, Pakdemirli v. Turkey, no. 35839/97, §§ 61 
and 63, 22 February 2005; Flux v. Moldova (no. 5), no. 17343/04, § 27, 
1 July 2008; and Financial Times Ltd and Others, cited above, § 75). 

III.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 1 OF PROTOCOL NO. 1 

81.  The applicant complained under Article 1 of Protocol No. 1 to the 
Convention that the amounts which she had been ordered to pay as a result 
of her conviction were excessive. 

82.  Article 1 of Protocol No. 1 provides as follows: 

“Every natural or legal person is entitled to the peaceful enjoyment of his 
possessions. No one shall be deprived of his possessions except in the public interest 
and subject to the conditions provided for by law and by the general principles of 
international law. 

The preceding provisions shall not, however, in any way impair the right of a State 
to enforce such laws as it deems necessary to control the use of property in 
accordance with the general interest or to secure the payment of taxes or other 
contributions or penalties.” 

83.  The Government were of the view that there had been no violation of 
this provision. 

84.  The applicant argued that, since the interference with her possessions 
had been the result of breaches of Article 6 and Article 10 of the 
Convention, it was automatically in breach of Article 1 of Protocol No. 1 as 
well. 

85.  The third parties did not address this issue in their comments. 
86.  The Court considers that this complaint is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention or inadmissible 
on any other grounds. It must therefore be declared admissible. 

87.  However, having regard to its findings under Article 10, the Court 
does not consider it necessary to also examine whether there has been a 
violation of Article 1 of Protocol No. 1 (see Pakdemirli, cited above, §§ 62 
and 63). 

IV.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

88.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 
thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.” 



 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 37 

A.  Damage 

89.  The applicant claimed repayment of the amounts which she had been 
ordered to pay in fines (2,800 Bulgarian levs (BGN)) and in damages to the 
complainants and costs (BGN 5,272). She also claimed compensation in 
respect of non-pecuniary damage in an amount to be assessed by the Court. 

90.  The Government submitted that the claims were exorbitant. In their 
view, the finding of a violation was sufficient compensation for any damage 
suffered by the applicant. 

91.  In view of the grounds on which it found a breach of Article 10 of 
the Convention, the Court is unable to allow the applicant’s claim for 
reimbursement of the sums that she was ordered to pay to the four 
complainants (see Cumpǎnǎ and Mazǎre, cited above, § 129). By contrast, 
the Court considers that the applicant is entitled to recover the amounts that 
she was ordered to pay in fines (see, mutatis mutandis, Lingens, § 50, and 
Scharsach and News Verlagsgesellschaft, § 50, both cited above). It 
therefore awards her BGN 2,800, plus any tax that may be chargeable on 
that amount. 

92.  The Court finds that an award of compensation in respect of 
non-pecuniary damage is also justified. Making its assessment on an 
equitable basis, as required under Article 41, the Court awards the applicant 
2,000 euros (EUR), plus any tax that may be chargeable. 

B.  Costs and expenses 

93.  The applicant sought the reimbursement of BGN 5,000 (equivalent 
to EUR 2,556.46) incurred in fees for fifty hours’ work by her lawyers on 
the proceedings before the Court, at BGN 100 per hour. She submitted an 
invoice drawn up by her lawyers. 

94.  The Government disputed both the number of hours claimed and the 
hourly rate charged by the applicant’s lawyers. 

95.  According to the Court’s case-law, applicants are entitled to the 
reimbursement of their costs and expenses only in so far as it has been 
shown that these have been actually and necessarily incurred and are 
reasonable as to quantum. In the present case, regard being had to the 
information in its possession and the above criteria, the Court considers it 
reasonable to award the entire sum claimed by the applicant, plus any tax 
that may be chargeable to her. 

C.  Default interest 

96.  The Court considers it appropriate that the default interest should be 
based on the marginal lending rate of the European Central Bank, to which 
should be added three percentage points. 



38 KASABOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 

1.  Declares the application admissible; 
 
2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 
 
3.  Holds that there is no need to examine separately the complaints under 

Article 6 of the Convention; 
 
4.  Holds that there is no need to examine separately the complaint under 

Article 1 of Protocol No. 1; 
 
5.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months 
from the date on which the judgment becomes final in accordance with 
Article 44 § 2 of the Convention, the following amounts: 

(i)  BGN 2,800 (two thousand eight hundred Bulgarian levs), plus 
any tax that may be chargeable, in respect of pecuniary damage; 
 (ii)  EUR 2,000 (two thousand euros), plus any tax that may be 
chargeable, to be converted into Bulgarian levs at the rate 
applicable at the date of settlement, in respect of pecuniary and 
non-pecuniary damage; 
(iii)  BGN 5,000 (five thousand Bulgarian levs), plus any tax that 
may be chargeable to the applicant, in respect of costs and 
expenses; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 
during the default period plus three percentage points; 

 
6.  Dismisses the remainder of the applicant’s claim for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 19 April 2011, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Lawrence Early Nicolas Bratza 
 Registrar President 


